Schiphol krijgt nieuwe terminal „met Hollands karakter”
Schiphol groeit uit z’n jasje. Een nieuwe terminal –twintig voetbalvelden groot– moet het vliegveld een beetje lucht geven. De eerste grootschalige uitbreiding in twintig jaar levert een vierde vertrekhal en een achtste pier op.
Amsterdam Schiphol Airport bouwt een nieuwe terminal om jaarlijks 14 miljoen passagiers te verwerken. „We blijven vasthouden aan ons éénterminalconcept”, benadrukt Schipholtopman Jos Nijhuis. Oftewel, alle faciliteiten onder één dak.
De nieuwe strakke, rechthoekige blokkendoos krijgt een plek onder de verkeerstoren, naast vertrek-/aankomsthal 1. De terminal –oppervlakte 100.500 vierkante meter– moet in 2023 z’n deuren openen. Over de exacte kosten laat Nijhuis zich niet uit. „Honderden miljoenen”, zegt hij.
Schiphol, nummer drie in grootte van Europese luchthavens, verwerkt jaarlijks 64 miljoen passagiers. Het aantal blijft gestaag groeien. In 2019 neemt Schiphol al een nieuwe A-pier in gebruik. En er is rekening gehouden met nóg twee pieren, ook al hikt de luchthaven aan tegen z’n maximale capaciteit van 500.000 vliegbewegingen.
KAAN Architecten heeft –met een legertje designbureaus– de opdracht voor het stationsgebouw in de wacht gesleept. Schiphol heeft gekozen voor KAAN, omdat hun ontwerp een goede verbinding geeft op het ondergrondse NS-station en Schiphol Plaza. „Het bureau sluit aan op het DNA van Schiphol”, stelt Nijhuis.
Het ontwerp is –volgens architect Kees Kaan– duidelijk geïnspireerd op de oorspronkelijke vertrekhal van Schiphol Centrum uit 1967. „Overvloedig daglicht, visuele eenvoud, ongekende ruimtelijkheid.” Ook een enorme luifel, over de gehele lengte, is afgekeken van vijftig jaar geleden.
Tulpen en klompen
Centraal in de nieuwe terminal ligt een uitgestrekt plateau. Hoge glazen gevels bieden reizigers daar een weids uitzicht. Met een blik op geparkeerde vliegtuigen. Dankzij het plateau lopen arriverende en vertrekkende passagiers niet langer tegenovergesteld aan elkaar de hal in en uit, maar haaks, onder elkaar door. „Een evolutie.”
Het betonnen dak (180 bij 150 meter) bestaat uit vakken met glas. „Een lichtmachine”, stelt Kaan. „Gevels en dak bieden een blik naar buiten, een blik op de hoge Hollandse wolkenluchten. We versterken het Hollandse karakter van Schiphol niet met tulpen en klompen, maar met licht.”
Gevelkolommen dragen het immense dak, waardoor de architect binnen een nagenoeg geheel open ruimte weet te creëren. Ook aan gestreste passagiers met vliegangst is gedacht. „Herhaling van bouwelementen in gevels en plafond draagt bij aan een kalmerend ritme”, hoopt Kaan.
Nijhuis is niet bang dat de terminal straks half leeg staat, door groei van Lelystad Airport, dat in 2019 vakantievluchten overneemt. „Lelystad neemt slechts een stukje van onze groei over, waardoor wij hier een beetje lucht krijgen.”