Akkoord over Randstadspoor
Minister Peijs (Verkeer) en de regio rond Utrecht hebben overeenstemming bereikt over de aanleg van het Randstadspoor, het netwerk van snelle stoptreinen.
De minister had het project uitgesteld, omdat het opknappen van bestaande sporen voor moest gaan. De regio schiet nu het gat van 108 miljoen euro voor om het project geen verdere vertraging te laten oplopen.
De gemeente Utrecht, de provincie, Amersfoort en een aantal kleinere gemeenten, waaronder Houten, betalen zelf de 10 miljoen euro rentekosten die over het voorschot moet worden betaald. „Wij kunnen het niet verkopen dat mensen langer moeten wachten”, zei de Utrechtse verkeerswethouder Van den Bergh donderdag.
Het Randstadspoor verbindt een aantal Vinex-locaties met de steden Utrecht en Amersfoort. Bestaande sporen worden verdubbeld tot vier en soms zelfs uitgebreid tot zes. Dat geldt ook voor de trajecten naar aanpalende gemeenten als Vleuten, Woerden en Nijkerk. Voor 2015 komen er zeven nieuwe stations in de regio, zoals Utrecht-Leidsche Rijn. Over twee stations denken de partijen nog na, de bouw van zes stations is voorlopig in de ijskast gezet. Het totale project kost ongeveer 900 miljoen euro.
Met deze overeenstemming houden we het tempo erin, zei minister Peijs. Doordat veel trajecten vier sporen krijgen, is bovendien de betrouwbaarheid van het landelijke spoornet volgens haar in de toekomst groter.