Gazelle wijzigt status kleine dealers; schrik bij fietsenmaker
Dat Gazelle zijn dealernetwerk opschoont, valt sommige fietsenmakers rauw op het dak. Tegelijk valt er wel degelijk iets te zeggen voor de ingreep, zegt brancheorganisatie Bovag.
Gazelle laat in een brief aan zijn dealers weten dat de consument niets zal merken van de nieuwe dealerstructuur. Althans, als de ondernemers akkoord gaan met de wijzigingen die de fabrikant door wil voeren.
Een fietsenmaker die ruim dertig jaar Gazelledealer is en de brief naar de redactie van deze krant stuurde, zegt geschrokken te zijn van de mededeling van Gazelle –sinds 2011 eigendom van Pon Holdings– in de brief. „Ik voel me als grof vuil aan de weg gezet”, zegt hij. Zijn naam, bij de redactie bekend, wil hij niet in de krant. „Dan raak ik mijn status als dealer misschien helemaal kwijt.”
Gazelle zegt in een reactie geen uitspraken te willen doen over individuele gevallen. „We zijn in gesprek met het dealernetwerk over de ontwikkelingen die momenteel in de fietsenbranche plaatsvinden”, aldus een woordvoerster. Inhoudelijk wil de fabrikant niet reageren.
Alternatief
Uit de brief blijkt dat Gazelle het dealerschap niet direct schrapt, maar een alternatief biedt voor ondernemers die dit jaar de grens van 50.000 euro netto-omzet niet halen. Vanaf 1 september vallen ze, na akkoord te gaan met het nieuwe contract, onder het nieuwe label Essential-dealer. Dat betekent minder plichten, maar ook minder rechten.
Het belangrijkste gevolg hiervan is dat de marge op de verkoop van nieuwe fietsen met zo’n 10 procent daalt. „Een aderlating waar sommige collega’s niet tegen opgewassen zullen zijn”, aldus de anonieme fietsenverkoper.
Daarnaast is het voor een Essential-dealer niet meer mogelijk om fietsen op afroep te laten bezorgen. Die zal dus in één keer een grote bestelling moeten doen. „Dat betekent dat we extra ruimte moeten huren om de fietsen die je in één jaar verkoopt, te kunnen bergen.” Ook zullen alle geleverde tweewielers contant afgerekend moeten worden met Gazelle.
Niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden is geen optie, zegt de fietsenmaker. „Dan ben ik geen dealer meer en kan ik ook geen onderdelen meer krijgen voor mijn huidige klanten.”
De marktomstandigheden dwingen Gazelle er naar eigen zeggen toe om „te groeien” naar een kleiner dealernetwerk. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om hun tweewieler online te bestellen, blijkt uit een in februari gehouden onderzoek in opdracht van de Bovag. Of ze kopen bij een grote speler waar klanten hoge kortingen krijgen. Een voorbeeld hiervan is fietswinkel.nl, die Gazelle sinds kort ook onder zijn officiële dealers rekent.
En dat is de kleinere fietsenmakers een doorn in het oog. „Gazelle heeft altijd beloofd niet om de retailer heen te gaan. Dat gebeurt op deze manier wel”, aldus een van hen.
Concurrentie
Paul de Waal, woordvoerder van de brancheorganisatie Bovag, betwijfelt dit. „Fietswinkel.nl is ook een retailer. Alleen is de concurrentie aan het veranderen, daar moet de traditionele fietsenmaker aan wennen.”
De Bovag is bekend met de brieven die gestuurd zijn. Volgens De Waal hebben enkele bezorgde ondernemers zich gemeld voor antwoorden op vragen en voor advies. „We begrijpen dat dit voor sommigen van hen slikken is”, realiseert De Waal zich. „Gazelle heeft echter goed gekeken naar wat er in de toekomst nodig is om ook over vijf jaar nog fietsen te kunnen verkopen. Het retaillandschap verandert snel. Ook wij zijn van mening dat je met een kleiner dealernetwerk toe kunt.”
Hij haast zich te zeggen dat het emotioneel zuur is voor bedrijven waarvan opa al Gazelleverkoper was. „We proberen deze ondernemers te helpen en adviseren hen bijvoorbeeld om zich toe te leggen op service en onderhoud.”
Gazelle wijzigt status kleine dealers
Redactie economie
DIEREN. Het dealernetwerk van Koninklijke Gazelle gaat op de schop. Daardoor verliezen per 1 september vooral kleinere fietsenmakers hun status ”official dealer”.
Dat blijkt uit een brief die Gazelle eind juni heeft verstuurd naar zijn dealers en die in het bezit is van deze krant. De fietsenfabrikant is naar eigen zeggen bezig „met een nieuwe strategie om te groeien naar een kleiner dealernetwerk.” De dealers die het betreft kunnen wel een nieuwe status krijgen.
Uit onderzoek in opdracht van de brancheorganisatie Bovag blijkt dat het aantal fietsenwinkels tot 2020 met 40 procent afneemt. Gazelle verscherpt daarom een aantal voorwaarden, waardoor kleinere fietsenmakers het predicaat ”official dealer” verliezen.