Consortium bestelt hsl-materieel bij Italiaanse firma
De NS, de KLM en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS hebben maandag twaalf hogesnelheidstreinen besteld voor de hsl-zuid tussen Amsterdam en Brussel. De treinen worden gebouwd door de Italiaanse firma AnsaldoBreda en gaan vanaf april 2007 rijden.
De nieuwe hogesnelheidstreinen zullen in anderhalf uur van Amsterdam via Schiphol, Rotterdam en Antwerpen naar Brussel rijden. Een reis van Amsterdam naar Rotterdam duurt straks nog maar iets meer dan een halfuur. De bestaande Thalys-hogesnelheidstreinen blijven rijden op het traject Amsterdam-Parijs.
De High Speed Alliance (HSA), het samenwerkingsverband van de NS en de KLM dat de hsl-zuid exploiteert, maakte niet bekend hoeveel de treinen exact kosten. Volgens de NS gaat het om „enkele honderden miljoenen euro’s.” De order werd Europees aanbesteed.
In Europa rijden al verschillende hogesnelheidstreinen van de Italiaanse firma rond. De treinen hebben een top van 250 kilometer per uur en bieden plaats aan 139 eersteklas- en 409 tweedeklaspassagiers. De HSA nam een optie op nog eens veertien treinen. Het samenwerkingsverband least de treinen van NS Financial Services.