Gemis American Idol drukt resultaat RTL Group
Het internationale tv- en entertainmentbedrijf RTL Group heeft in het eerste kwartaal mindere resultaten geboekt dan een jaar eerder. Daarbij liet vooral het gemis van het populaire tv-programma American Idol in de Verenigde Staten zich voelen, meldde het moederbedrijf van de Nederlandse RTL-zenders donderdag.
RTL zag de totale omzet vorig kwartaal met 2 procent zakken naar 1,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met 8 procent omlaag naar 264 miljoen euro, terwijl de nettowinst stabiel bleef op 137 miljoen euro.
Bij RTL Nederland slonk de brutowinst van 3 miljoen naar 1 miljoen euro, door lagere advertentie-inkomsten. De omzet ging met 5 miljoen euro omlaag, naar 104 miljoen euro.
De Nederlandse RTL-zenders hadden in het derde kwartaal op primetime een bereik van bijna 33 procent onder 20- tot 49-jarigen. Daarmee overtroffen RTL4, 5, 7, 8, Z, Crime en Lounge samen het bereik van 27 procent van de publieke omroepen in die voor adverteerders belangrijke groep.
De mindere resultaten werden door RTL toegeschreven aan American Idol, van dochteronderneming FremantleMedia. Fox zond het voorlopig laatste seizoen van dat succesvolle format een jaar geleden uit en zorgde daarmee destijds voor hogere opbrengsten bij RTL. American Idol keert volgend seizoen terug en wordt dan uitgezonden door ABC.