RCC: Reclame Kerk in Actie in strijd met goede smaak
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt dat het reclamespotje van Kerk in Actie, waarbij een afbeelding van een man die Jezus symboliseert, wordt verscheurd en versnipperd, in strijd is met goede smaak en fatsoen.
Dat stelt de Reclame Code Commissie na een klacht over de reclame-uiting. De uitspraak werd 24 april al gedaan. De Commissie adviseert Kerk in Actie om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
In de commercial wordt geen tekst uitgesproken en de enige tekst die in beeld verschijnt is: ”Geloven in delen.” Het is niet duidelijk van wie de uiting afkomstig is, stelt de commissie, waardoor de kijker het reclamespotje niet in de juiste context kan plaatsen. „Adverteerder heeft hiermee bewust het risico genomen dat de bedoelde beeldtaal de kijker ontgaat en de beelden, waarvan de adverteerder erkent dat deze „controversieel” en „schurend” zijn, als schokkend en aanstootgevend worden ervaren.”
Omdat er sprake is van reclame voor een denkbeeld, doet de commissie geen aanbeveling aan Kerk in Actie. Zij volstaat met het geven van een vrijblijvend advies.
De commissie deed uitspraak over de zogenoemde teaser-reclame, een reclame zonder afzender, die te zien was tot de avond van 13 maart, de avond waarop The Passion op televisie werd vertoond. Sinds de avond van 13 april werd de integrale televisiespot uitgezonden. Op het eindscherm staat ondermeer het logo van Kerk in Actie.
Het integrale spotje is voor de uitzending voorgelegd aan een ledenpanel van Kerk in Actie. Met het enkele teaser-spotje is dat niet gedaan. Kerk in Actie gaf voor de commissie aan dat de diaconale organisatie mensen niet wil kwetsen, „maar wel wil laten nadenken over waar Goede Vrijdag en Pasen om draaien en over het waarom van delen.” Kerk in Actie beschouwt de uitspraak van de Commissie als procedureel van aard, reageerde persvoorlichter Maurits van Stuijvenberg vanmorgen desgevraagd. „De commissie heeft nadrukkelijk aangegeven dat het niet om een inhoudelijke uitspraak gaat. Helder is dat de afzender niet had mogen ontbreken, zeker in een confronterend spotje als dit.” In totaal kwamen er volgens Van Stuijvenberg tussen de 350 en 400 klachten binnen. „We zullen dan ook goed gaan evalueren of dit is wat we wilden bereiken. Het is nooit onze intentie geweest om mensen te kwetsen.” Tegelijk betekent dit niet dat de campagne mislukt is, stelt hij. „De mensen die het spotje goed vonden, hoor je nu minder, terwijl die er zeker ook zijn.”