Misbruik ligt op de loer bij liberaliseren energiemarkt
Consumenten kunnen na de energieliberalisering op 1 juli buiten hun weten van elektriciteitsleverancier worden gewisseld. Toezichthouder DTe kan nauwelijks optreden tegen dergelijke ”slamming” omdat zijn boetebevoegdheden pas na de zomer in de Interventiewet worden geregeld.
De Consumentenbond vindt het niet verstandig dat consumenten kunnen wisselen van stroomleverancier zonder dat daar een handtekening aan te pas komt. „Met behulp van de naam, adresgegevens en rekeningnummer kun je iemand overschrijven naar een andere energieleverancier”, zegt campagneleider A. Sixma.
Bij de liberalisering van de markt voor groene stroom en telefoonaanbieders zijn de afgelopen jaren een paar duizend mensen ongewild overgestapt naar een andere leverancier. „Wij krijgen veel gefrustreerde mensen aan de telefoon die dat helemaal niet willen”, aldus Sixma.
Consumenten kunnen na ontvangst van de bevestigingsbrief van de nieuwe aanbieder binnen zeven werkdagen afzien van een (ongewilde) overstap. Maar omdat de liberalisering in de zomervakantie valt, kunnen hierdoor problemen ontstaan.
Toezichthouder DTe liet gisteren weten dat het merendeel van de ”slams” voortkomt uit administratieve misverstanden bij de energieaanbieder. „Mocht een energieleverancier zich schuldig maken aan moedwillig slammen, dan zal de toezichthouder hem op het matje roepen”, liet een woordvoerster weten.
In het uiterste geval kan de DTe de vergunning van een zich misdragende energieleverancier intrekken. De Consumentenbond pleit voor een handtekening of een bandopname van het telefonische verkooppraatje. Na de liberalisering van de Britse energiemarkt in mei 1999 werden tienduizenden consumenten het slachtoffer van slamming.