Muziek

GG-koor Woerden voert onbekende ”Passion” uit

Bach schreef zijn ”Matthäus” en ”Johannes”, Heinrich von Herzogenberg, die 150 jaar later leefde, zijn ”Die Passion”. De eerste twee composities zijn wereldberoemd, de laatste geniet nauwelijks bekendheid. Ten onrechte, vindt de Goudse dirigent Leo R. Mauritz.

Evert van Dijkhuizen
7 April 2017 15:50Gewijzigd op 16 November 2020 10:15
Projectkoor Preludium onder leiding van Leo R. Mauritz tijdens een concert in de Petruskerk in Woerden. beeld Preludium
Projectkoor Preludium onder leiding van Leo R. Mauritz tijdens een concert in de Petruskerk in Woerden. beeld Preludium

Hij voert een groot deel van ”Die Passion” uit met zijn projectkoor Preludium; zaterdagavond 8 april in de Morgensterkerk in Zoetermeer en zaterdag 15 april in de Bethlehemkerk in Woerden.

Mauritz (61) maakte kennis met het stuk via de Ermelose organist Bert Roest „Hij stuurt met kerkelijke feestdagen altijd een mail met een toepasselijke muzikale bijlage aan vrienden en bekenden. Daar zat ook een keer een fragment uit de passiecompositie van Von Herzogenberg tussen. Ik raakte direct onder de indruk van zowel de tekst als de muziek. Von Herzogenberg heeft niet het niveau van Bach, maar liet zich als Bachkenner wel sterk door hem inspireren. Hij heeft bij het componeren van ”Die Passion” hoorbaar met een schuin oog naar Bach gekeken. Het werk is van grote schoonheid.”

Von Herzogenberg (1843-1900) was van geboorte een Oostenrijker die zich later in het Duitse Leipzig vestigde. Mauritz: „Hij studeerde staatskunde, rechten en filosofie, maar ook compositie. Het was een intellectuele man. Al snel ging de muziek de boventoon voeren in zijn leven. Hij was rooms-katholiek, maar schreef veel kerkmuziek voor de lutherse traditie. Net als de componist Max Reger had hij veel waardering voor het protestantse koraal.”

Mauritz voert ”Die Passion” uit met koor, tenor, bas, orgel en harmonium. „Een aantal delen moeten we helaas schrappen, omdat het totale werk te lang duurt: 2,5 uur. Het drukwindharmonium wordt bespeeld door een professioneel musicus met de toepasselijke naam Klaas Trapman. Dit expressieve instrument heeft een heel eigen klankkleur dat uitstekend past bij zo’n 19e-eeuws, romantisch koorwerk. Dat is vooral te horen in de delen over de kruisiging.”

Dirigent Mauritz, in het dagelijks leven teammanager toezicht en handhaving bij de gemeente Zoetermeer, geeft elk jaar met zijn koor Preludium enkele passieconcerten. „Preludium is het gemengd koor van de gereformeerde gemeente in Woerden. Het bestaat uit dertig leden. Speciaal voor de passieconcerten wordt het koor uitgebreid met zo’n dertig projectleden. Daarmee studeren we in de periode januari tot Pasen een groot werk in. Zo hebben we achterliggende jaren cantates van Bach uitgevoerd, delen uit de ”Matthäus” en ”Johannes”, maar ook de passiewerken ”Olivet to Calvary” van Maunder en ”The Crucifixion” van Stainer.”

Mauritz waardeert het dat „een gergemkoor” de kans krijgt passiemuziek van klassieke componisten uit te voeren. „We geven de uitvoering van deze muziek vaak weg aan de wereld. Dat is jammer. Muziek met zo’n diepe inhoud moeten we zelf koesteren. Er komen elk jaar 500, 600 mensen op onze passieconcerten af. We hebben in Woerden iets opgebouwd waar ik zuinig op ben.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer