Kijkshop sluit kwart filialen: achterstallig onderhoud
De winkelketen Kijkshop gaat een kwart van de filialen sluiten. Van de 87 winkels gaan er twintig dicht, waarvan enkele in de afgelopen weken al de deuren sloten. Of het „achterhaalde concept” van Kijkshop nog toekomst heeft, valt te betwijfelen, aldus retaildeskundige Cor Molenaar.
Een woordvoerster van het bedrijf, dat in 2015 in Zweedse handen kwam, bevestigde het nieuws dinsdagmorgen desgevraagd. De ingreep is volgens haar noodzakelijk om het winkelportfolio gezond te houden. „Je zou het kunnen zien als achterstallig onderhoud.”
Om hoeveel medewerkers het in de twintig filialen gaat, kon ze niet zeggen. Wel geeft Kijkshop de garantie dat alle vaste conctracten behouden blijven. Die zullen verdeeld worden over de overgebleven filialen als extra service- en verkoopkrachten.
Ook is nog niet bekend in welke plaatsen de Kijkshopwinkels gaan verdwijnen. De retailketen wil zich verder specialiseren in het zogeheten omnichanelconcept, waarbij klanten elk gewenst kanaal kunnen gebruiken om een product aan te schaffen.
Kijkshop begon in 1973 met een destijds vernieuwend winkelconcept; een soort analoge webshop zonder verkopers. Klanten kunnen in vitrines kleine elektronica en huishoudelijke apparaten, sieraden en parfums bekijken, een briefje invullen, afgeven aan de balie en het product na betaling direct meekrijgen.
In een reactie noemt retaildeskundige Cor Molenaar Kijkshop „een achterhaald concept.” „Functioneel winkelen doe je op internet. In de winkel wil je juist kunnen zien en voelen. Kijkshop is een mix en heeft relevantie verloren.” Molenaar adviseert juist in te zetten op vormgeving, gezelligheid en deskundig advies. „De vraag is of er nog toekomst is winkels als Kijkshop.”