Recensie: Bach-cd Peter Eilander vanuit Riga
„Een lust voor het oor”, juicht Peter Eilander over het vierklaviers Walckerorgel (1883) in de dom van Riga. Geef hem eens ongelijk: 124 registers met enerzijds volop warmte en expressiviteit maar anderzijds ook de nodige klassieke helderheid.
”Bach & influence” noemt Eilander z’n cd, want naast 42 minuten Bach klinken Bach-bewerkt en Bach-geïnspireerd. Bach in Riga? Het sobere cd-boekje verantwoordt de opvallende combinatie niet.
Met Bach op de lessenaar lijkt Eilander op ingetogen, bijna mediterende manier te genieten van de Walcker. Breed uitgesponnen, in quasi-legato, is de e-moll BWV 548, in gedempt sonore grondstemmen en een dito milde, flegmatieke vertolking. Geen drama of spanning, wel klankschoonheid en mooi zich welvende zinnen. Nog meer berusting is er in ”Herr Gott, nun schleuss” en ”Vor deinen Thron”, met tongwerk, tremulant en in de diepte meefluisterend pedaal. De door Straube en Reger tot trio’s bewerkte Inventionen zijn fraai, vooral de zesde. Toccata en Fuga BWV 540 bieden een merkwaardige mix van donkere en ultralichte kleuren. De opname laat mooi horen hoe de klank vanaf het orgel zich ontplooit in de enorme ruimte.
Raakt Bach in Riga de ziel van het instrument? Al die grondstemmen doen smachten naar strijkers en naar de eindeloze nuances van de registertinten, Walckers keurmerk. In Liszts ”B.A.C.H” komt het orgel uiteindelijk toch thuis. Daar rommelt in Riga de symfonische donder, daar zweven tere klanken vanaf het vierde klavier in de zwelkast. Over deze fel-bewogen versie zou de langlokkige abbé zeker tevreden zijn geweest – hij schreef nota bene een werk voor de inwijding van het orgel!
Bach & influence – Peter Eilander – Riga Dom – Walcker Organ; STH Quality Classics (1417032); € 16,90; bestellen: www.sthrecords.nl