McDonald’s gedijt bij ontbijt en late snack
Vroeger opengaan en later sluiten. Het waren voor McDonald’s Nederland afgelopen jaar belangrijke ingrediënten in het halen van een recordomzet. Dat blijkt uit de cijfers die de Nederlandse tak van de fastfoodketen woensdag publiceerde.
In Nederland zag de keten de omzet met 8,6 procent stijgen tot 732 miljoen euro. In de ochtenduren tot 11.00 uur steeg de omzet met 17,3 procent op jaarbasis. In de late avonduren was de omzetgroei met 19,5 procent evenwel nog groter. „Eerder opengaan en langer openblijven loont ”, zei topman Manu Steijaert van McDonald’s Nederland in een toelichting op de cijfers.
Steijaert legt uit dat het concern enerzijds de vruchten plukt van de investeringen die zijn gedaan in het ontbijt. „Nederlanders ontbijten steeds vaker buitenshuis. Daar hebben wij slim gebruik van gemaakt.” Sinds 1 augustus vorig jaar zijn alle McDrives van de keten om 07.00 uur ’s ochtends al open.
De grootste omzetgroei boekte de keten evenwel in de late uren na middernacht. „In veel restaurants, met name in de Randstad zijn we op bepaalde dagen al 24 uur open. Hier is ook vraag naar. Dat betekent als bedrijf dat je daaraan moet aanpassen.”
Opvallend is verder dat klanten van McDonald’s vaak kleinere bestellingen plaatsen en dat er gemiddeld minder producten op de kassabon staan. „Steeds vaker kiezen klanten voor een medium-size menu in plaats van een groot menu”, verduidelijkt Steijaert. „Mensen zijn zich steeds beter bewust van eten. Daar spelen we ook op in door ons assortiment steeds verder uit te breiden.”
Voor dit jaar voorziet de keten in Nederland een verdere groei van de omzet, geholpen door de ruimere openingstijden, maar ook door investeringen in restaurants. Daarvoor trekt het concern dit jaar 32 miljoen euro uit.
McDonald’s telt momenteel in Nederland krap 250 restaurants, met zo’n 18.000 werknemers. Mede door de verruiming van de openingstijden steeg het personeelsbestand afgelopen jaar met 1800 medewerkers.