Economie

Koper aan de macht op nieuwe huizensite vodem.nl

De huizenmarkt is zo oververhit dat veel kopers achter het net vissen bij het willen aanschaffen van een woning. Het nieuwe online-initiatief vodem.nl moet daar verandering in brengen. Daar staat de koper namelijk centraal.

Marinde van der Breggen
4 March 2017 09:41Gewijzigd op 16 November 2020 09:56
Van Haandel. beeld Kolmeijer
Van Haandel. beeld Kolmeijer

Nu de woningmarkt weer volop bloeit, moet je als koper snel toeslaan om een huis te kunnen bemachtigen. Internet speelt daarin een grote rol. Populaire huizensites als Funda zijn voor kopers de belangrijkste plek om te zien wat er in de aanbieding is.

Zodra daar je droomhuis verschijnt, is het zaak om de makelaar te bellen en zo snel mogelijk een bezichtiging te plannen. Anders heb je kans dat iemand anders het huis kaapt.

Maar Funda kost de verkoper geld en zorgt bij de koper voor frustratie omdat het huis vaak al niet meer beschikbaar blijkt vanwege de grote vraag. Dat moet anders kunnen, dacht makelaar Patrick van Haandel uit Nijmegen.

Samen met zijn collega Rolf Zegger ontwikkelde hij de huizensite vodem.nl, die deze week online ging. Het verschil met Funda volgens Van Haandel: „Op Vodem zijn de rollen omgedraaid en draait het om de koper in plaats van de verkoper.”

Hoe werkt de nieuwe huizensite precies?

„Iedereen die een huis zoekt, kan zich inschrijven. Je hoeft maar vier vragen te beantwoorden. Het gaat om de plaats, de buurt en de prijsklasse waarin je een huis zoekt en of je een woonhuis of een appartement wilt.

Het idee is dat we een grote kaartenbak met zoekers krijgen. Iemand die zijn huis wil verkopen, hoeft het alleen maar aan te bieden. Als het adres en het soort huis dan matchen met wat de koper zoekt, krijgt de koper een mail met het aanbod.”

Het aanbod komt dus rechtstreeks bij de verkoper vandaan?

„Ja. Het voordeel voor de verkoper is dat hij zeker weet dat iemand echt klaar is om te kopen. Wanneer je alleen een beetje rondsnuffelt, maak je geen profiel op Vodem. Je kunt namelijk niets zien tot je een mail krijgt met aanbod. Die gaat naar iedereen die een match is. Dan is het aan de koper om contact op te nemen met de verkoper voor een bezichtiging.”

Zijn die vier voorkeuren niet te weinig om een goed aanbod te tonen?

„Als je een zoekprofiel hebt op Funda waar je hebt aangegeven dat je minimaal drie slaapkamers wilt, krijg je ook alleen die huizen te zien. Dan mis je dus alle huizen die twee slaapkamers hebben, maar waarin je gemakkelijk een extra slaapkamer kunt maken. Juist doordat je veel voorkeuren invult, mis je soms de mooiste huizen.”

Waarom zou je een huis zoeken of verkopen via Vodem, en niet via Funda of Jaap?

„Op die sites is het zo dat iedereen zoekt in een grote bak met huizen. Daardoor zijn kopers er vaak te laat bij. Bij Vodem werkt het precies andersom: de verkoper gaat op zoek naar een koper. En, Vodem is gratis, terwijl je bij Funda 1000 euro betaalt om je huis online te krijgen.”

U bent zelf makelaar, snijdt u uzelf niet in de vingers met zo’n gratis platform?

„Als er een match is tussen koper en verkoper krijgen ze allebei een mail waarin hun wordt gevraagd of ze behoefte hebben aan een aankoop- of verkoopmakelaar. De klanten in Nijmegen doen wij zelf, maar in andere steden verwijzen we hen door naar een aangesloten makelaar. Daar zit ons verdienmodel.”

Maar het is afwachten of mensen echt uw diensten inschakelen. U neemt dus een risico.

„Het is een gok, inderdaad. Maar ik denk dat er een grote groep kopers en verkopers is die ontzorgd wil worden. De rol van de makelaar verandert. Je bent er niet meer om het aanbod aan te prijzen, maar om onderhandelingen te voeren en bezichtigingen te doen. Daaraan hebben mensen behoefte en daarin zijn wij ook deskundig. Een koper vinden, gaat tegenwoordig net zo makkelijk via internet.”

Stel, Vodem wordt een groot succes en er worden massa’s mensen lid. Dan zit de koper straks weer met hetzelfde probleem als Funda, dat hij achter het net vist?

„Het blijft: wie het eerst komt, het eerst maalt. Dus als de groep echt groot wordt, is dat misschien zo. Maar dan nog denk ik dat huizen eerder bij ons te zien zijn dan op Funda. Omdat het gratis is en omdat niet ieder hoekje van je huis op internet hoeft.

We krijgen vaak de vraag van verkopers of we niet al mensen hebben voor hun huis „want dan hoeven we niet op Funda”, horen we dan als reden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer