„Sterke identiteit draagt bij aan familiebedrijf”
Familiebedrijven met sterke waarden presteren aanzienlijk beter dan ‘gewone’ ondernemingen. Deze waarden zorgen voor een duidelijkere identiteit en meer loyaliteit onder klanten.
Dat blijkt uit een woensdag gepresenteerd rapport van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en de Rabobank over het proces van waardeoverdracht binnen familiebedrijven.
De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7 procent hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven, stellen de onderzoekers. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van deze ondernemingen gemiddeld 16 procent hoger ligt.
„Meer nog dan bij ‘gewone’ organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de familie, de onderneming als voor de omgeving”, aldus Joost Vat van BDO. „Iedereen weet waar het bedrijf voor staat. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen in lijn te brengen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf.”