Bij Westerscheldetunnel komt verkeersplein met viaducten
Bij de Westerscheldetunnel komt een verkeersknooppunt dat bestaat uit drie viaducten, als onderdeel van de internationale route Goes-Gent. Daardoor kan het verkeer in alle rijrichtingen ongehinderd doorrijden. Provinciale Staten van Zeeland besloten dit vrijdag met 22 tegen 16 stemmen.
De Staten kiezen daarmee voor de duurste variant. Gedeputeerde Staten hadden een voorkeur voor een goedkoper verkeersknooppunt bij de tunnel: één viaduct plus een rotonde. Een meerderheid in de Staten van VVD, D66, SGP, PVV, 50PLUS, Partij voor Zeeland en Zeeland Lokaal koos via een amendement voor de variant met drie viaducten, de stervariant. Daar komt verkeer uit een zestal rijrichtingen samen, waarna het dankzij de ongelijkvloerse opbouw van het verkeersplein ongehinderd –”conflictvrij”– kan doorrijden.
Voor de Staten gaf de doorslag dat de stervariant het veiligst is en het verkeer er prima kan doorstromen. De variant zou goed zijn voor het milieu en ook voor tientallen jaren toekomstbestendig zijn. Daarnaast is door de ster het industrie- en havengebied Vlissingen-Oost, de banenmotor van Zeeland, optimaal bereikbaar, waardoor de provincie aantrekkelijk blijft als vestigingsgebied voor bedrijven.
Maar de stervariant kost met 20,1 miljoen euro wel 4,2 miljoen meer dan de door GS geopperde zogenaamde halve Haarlemmermeervariant met viaduct en rotonde. De directie van de Westerscheldetunnel heeft aangeboden voor maximaal vijf miljoen euro bij te dragen aan het project, mits werd gekozen voor de ster. Met die steun wordt het mogelijk het project zonder extra gemeenschapsgeld uit te voeren.
SP, PvdA, GroenLinks, CDA en CU spraken zich uit tegen de ster. Enkele woordvoerders hadden er moeite mee dat het geld van de tunneldirectie is opgebracht door gebruikers van de (tol)tunnel. Dat kan volgens hen beter worden gebruikt om de tunnel in de toekomst eerder dan gepland tolvrij te maken.
Ook klonk de kritiek dat Zeeland door te kiezen voor de duurste oplossing niet meer geloofwaardig is in politiek Den Haag als voor hoofdpijndossiers als de sanering van Thermphos of de verlieslijdende kerncentrale bij het kabinet om geld moet worden gevraagd. „Er wordt gepronkt met een overdreven luxe project dat de financiële draagkracht van de provincie te boven gaat”, zei PvdA-statenlid Pijpelink, die de ster vergeleek met een Rolls-Royce. „Laten we als zuunige Zeeuwen een verstandige keuze maken, waardoor we met opgeheven hoofd naar Den Haag kunnen.”
Gedeputeerde Van der Maas (SGP; Mobiliteit) onderstreepte dat ook de halve Haarlemmermeervariant voldoet. Hij stelde vast dat de ster „niet veel meerwaarde” heeft. Het college koos volgens hem mede voor de variant met rotonde omdat de provincie die zelf kon betalen. „We wilden liever niet onze hand ophouden.”
Het bedrijfsleven in Zeeland, de veiligheidsregio en gemeenten waaronder Borsele waren altijd vurig pleitbezorger van een verkeersplein met drie viaducten, vanwege de gunstige uitwerking op de Zeeuwse economie. „Voor vrachtauto’s is een rotonde een ramp”, zei 50PLUS-Statenlid Willemse, wijzend op de vertraging die door het steeds moeten afremmen en weer optrekken voor truckers ontstaat.
De SGP (zes zetels) steunde het voorstel van de eigen gedeputeerde niet. Fractievoorzitter G. D. Roeland stelde dat moest worden gekozen tussen „een goede” (viaduct met rotonde) en „de beste” variant (ster). De volgens de fractie „betere” trompetvariant was al eerder afgevallen.
Voor de SGP gaf de doorslag dat de ster het beste scoort op het gebied van duurzaamheid, bereikbaarheid van nabijgelegen havens en industrie, de financiering („een verantwoorde keus”) en milieuwinst. Roeland: „Het college heeft gewikt en gewogen. Wij hebben gewikt en gewogen. Het was een lastige keuze, omdat wij ons goed konden voorstellen dat anderen tot een andere keuze waren gekomen.”
Het was tot gisteren niet duidelijk welk standpunt de SGP zou innemen. Dat kwam, geeft Roeland na het debat toe, omdat het om een voorstel van een eigen gedeputeerde ging. „Dat was wat complicerend. De indruk kan namelijk ontstaan dat je als fractie geen vertrouwen in je eigen gedeputeerde hebt, wat overigens absoluut niet het geval was. Van frictie is helemaal geen sprake geweest. Het betekende wel dat onze interne afweging nog iets meer zorgvuldigheid vergde dan gebruikelijk.”
Roeland vermoedt dat de termijn waarop de tol voor de tunnel wordt afgeschaft nu door de bijdrage van de directie iets langer wordt. „Zo’n twee à drie maanden schat ik. Maar dat is ondergeschikt, nu de tunnel waarschijnlijk toch al enige jaren eerder tolvrij wordt dan het wettelijke eindjaar 2033, omdat er meer auto’s door rijden dan voorzien, waardoor de tolopbrengst hoger uitvalt dan verwacht. De Tunnelwet biedt bovendien de mogelijkheid om als directie tolopbrengsten te bestemmen voor infrastructurele werkzaamheden op wegen die naar de tunnel leiden.”