„Meer kip met keurmerk, minder plofkip”
Supermarkten bieden 25 procent meer kip met een welzijnskeurmerk aan dan vorig jaar. Het percentage sterkippen wordt nu geschat op 27 procent. Dat zegt Wakker Dier op basis van steekproeven.
De organisatie constateerde ook dat het aandeel plofkip daalde van 63 naar maar liefst 16 procent en dat het aandeel van de nieuwe ‘tussenkip’ (geen plofkip, maar ook nog geen keurmerk) flink is gegroeid.
De bestrijder van dierenleed onderzocht het kipassortiment van twaalf grote supermarktketens. Wakker Dier geeft een pluim aan de Vomar: „Hier ligt net als bij de marktleiders Albert Heijn en Jumbo geen enkele plofkip meer in het kipschap en vond Wakker Dier het hoogste percentage kip met het Beter Leven keurmerk, namelijk 42 procent.”
’s Lands pluimvee moet het nog niet hebben van met name Emté „waar nog relatief veel plofkip ligt en slechts 9 procent van het kipassortiment een ster heeft.”