Binnenland

Meerderheid voor tunnel bij Hattem

Als het aan de Tweede Kamer ligt, gaat de nieuwe spoorlijn van Lelystad naar Zwolle bij Hattem door een tunnel. De Kamer nam daarover donderdag een motie aan.

Regioredactie
29 April 2004 19:58Gewijzigd op 14 November 2020 01:11

Eerder zou het tracé bij Hattem over een brug aangelegd worden, wat tot veel protest in de Gelderse stad leidde. Volgens de inwoners zou de brug veel te hoog zijn en afbreuk doen aan het historisch stadsgezicht.

CDA en VVD stemden als enige tegen de motie van kamerlid Slob (ChristenUnie), omdat de tunnelvariant 100 miljoen euro duurder zou zijn dan de bouw van een brug. Bovendien dreigt volgens CDA’er Van Haersma Buma een vertraging van één tot twee jaar. Ook minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) liet eerder deze week in een brief aan de Kamer weten dat ze verwacht dat de aanleg van de Hanzelijn fors wordt vertraagd.

Volgens Slob snijden de opmerkingen van de minister weinig hout. „Zij goochelt met getallen”, aldus de CU-woordvoerder. „Eerst was er sprake van drieënhalf jaar bouwtijd voor een tunnel, deze week hoorden we opeens dat er zes jaar voor staat. Hoe de minister daarbij komt, is ons een raadsel.”

Burgemeester A. Zoon van Hattem zei donderdag ervan uit te gaan „dat de spoorlijn in 2013, zoals gepland, in gebruik genomen wordt.” De burgemeester is blij met de opstelling van de Kamer. De bezwaren tegen de brug hadden vooral te maken met landschapsvervuiling. „Er is vrijwel geen inwoner van Hattem te vinden die content was met de aanleg van een ruim 37 meter hoge brug over de IJssel”, aldus Zoon.

De Kamer gaat uit van een bijdrage uit Europese middelen. Ook de regio moet met extra geld over de brug komen, vindt Slob. „Iedereen is van mening dat de Hanzelijn zo snel mogelijk moet worden aangelegd. Daarom is het belangrijk dat de regio ook een duit in het zakje doet.”

Donderdag lieten Gedeputeerde Staten van Overijssel weten niet bereid te zijn om mee te betalen aan de aanleg van een tunnel in het tracé tussen Zwolle en Lelystad. Het provinciebestuur is van mening dat de discussie over de tunnel een herhaling van zetten is. Gedeputeerde J. Klaasen liet donderdag weten dat hij onaangenaam verrast is door het standpunt van de Kamer. „Destijds heeft minister Netelenbos al gezegd dat een tunnelvariant alleen acceptabel is als de regio meebetaalt. De regio heeft dat echter van de hand gewezen.”

In het belang van een spoedige aanleg van de Hanzelijn verwachten Gedeputeerde Staten van Overijssel dat minister Peijs de door de Tweede Kamer aangenomen motie niet zal uitvoeren. „Dit temeer omdat ook Peijs heeft aangegeven geen geld beschikbaar te stellen”, aldus Klaassen. „Wij blijven erbij dat er in de begroting geen ruimte is voor aanleg van een tunnel. Een nieuw onderzoek naar de inpasbaarheid van de tunnelvariant zal volgens ons alleen maar leiden tot vertraging.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer