ANWB: Veel garages misbruiken APK
De consument is volgens de ANWB onvoldoende beschermd tegen misbruik bij de APK. Bij de verplichte periodieke keuring van voertuigen gaat nog te veel mis, constateert de organisatie op basis van een steekproef.
Daarbij werden 48 auto’s voor de APK aangeboden. Autobedrijven brachten bij meer dan een kwart van de eigenaren onterechte meerkosten in rekening voor reparaties om de auto APK-klaar te maken. De eigenaren hadden met nadruk gevraagd wel reparaties ten behoeve van de APK, maar geen reparaties voor onderhoud uit te voeren.
De ANWB constateerde ook dat meer dan de helft van de APK-keuringen in de steekproef niet correct was uitgevoerd. Om misbruik te voorkomen, pleit de toeristenbond ervoor dat garages voor de consument schriftelijk vastleggen wat voor het onderhoud en wat voor de APK gerepareerd zou moeten worden. Dat moet dan op zo’n manier gebeuren dat het te controleren is door de daarvoor bevoegde instanties.
De resultaten van de steekproef staan in het rapport ”Consumentenbescherming en de APK in Nederland”. De ANWB stuurt dat naar de Tweede Kamer als bijdrage aan het debat over de APK, dat op 25 mei wordt gehouden. Ook zal de bond het rapport met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer en de branchevereniging Bovag bespreken.
Die laatste organisatie en de RAI Vereniging, die de fabrikanten en importeurs van vervoermiddelen vertegenwoordigt, keuren het ANWB-onderzoek af. Zowel bij de keuringsmethode als bij de conclusies kunnen volgens de organisaties vraagtekens worden geplaatst. Zo is de steekproef volgens hen veel te klein.
Bovag en RAI vinden dat de ANWB „onzorgvuldig en ongefundeerd” de goede naam van 8830 bedrijven met een APK-erkenning voor personenauto’s en van 22.300 APK-keurmeesters volkomen onterecht in diskrediet brengt. „Van structureel misbruik kan geen sprake zijn”, stellen de organisaties in een verklaring.
Autobedrijven verrichten jaarlijks in totaal 6,2 miljoen APK-keuringen. De ANWB heeft op basis van de in de steekproef geconstateerde onterechte meerkosten berekend dat zij daarbij per jaar voor ruim 400 miljoen euro te veel sleutelen aan de auto’s.