Belgisch onderzoek: Bied ruimte voor zelfverwoning op school
Door op scholen ruimtes in de richten waar jongeren zichzelf kunnen verwonden, kan worden voorkomen dat zelfverminking zich verder verspreidt onder jongeren.
Dat betoogt Nadine Callens van het Centrum voor leerlingenbegeleiding (CBL). De Standaard schreef er woensdag over.
Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) blijkt dat een op de vijf jongeren tussen de 12 en de 18 jaar zich al eens bewust heeft verwond.
De onderzoekers stellen dat sociale media het probleem vergroten. Foto’s van armen of benen vol snijwonden worden volop gedeeld. Technieken om efficiënter of dieper te snijden, worden besproken. Het zien van wonden werkt „erg triggerend” voor jongeren om dit zelf te doen, aldus de onderzoekers.
Het CBL is voor het instellen van een verbod om openlijk verwondingen te tonen aan medeleerlingen. Tegelijkertijd pleit Callens voor een ruimte op school „waar een leerling zich mag krassen als hij het echt niet meer kan houden. Heel discreet, natuurlijk. Dan is de school er tenminste zeker van dat het in de beste omstandigheden gebeurt, de wonden goed kunnen worden verzorgd en andere leerlingen er niet mee worden geconfronteerd.”
Deskundigen zijn het niet met haar eens, onder meer omdat een speciale ruimte het probleem van zelfverminking normaliseert. Andere deskundigen betogen dat zelfverwonding nooit mag worden gefaciliteerd.
„Jongeren zijn de laatste jaren veel individueler en meer teruggetrokken gaan leven”, zegt gezinstherapeut Freddy De Staercke, die meewerkt aan het onderzoek. „Daardoor kunnen ze vaak moeilijker hun emoties uiten en wordt zelfverminking al gauw een manier om die emoties er toch uit te laten. En voorbeelden of tips op sociale media, kunnen dat zeker versterken.”
Dat zegt ook hoofdonderzoekster Imke Baetens, hoogleraar aan de VUB. „We hebben de rol van sociale media in België nog niet onderzocht, maar uit Amerikaanse onderzoeken blijkt wel dat dit een belangrijke factor is.”