Economie

Klacht over prijsafspraken Ahold Delhaize

Branchevereniging FNLI heeft een klacht ingediend bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken over Ahold Delhaize. Sinds de fusie zou het supermarktconcern minder willen betalen aan zijn belangrijkste leveranciers en dat is volgens de levensmiddelenvereniging tegen de regels.

ANP
13 September 2016 14:40Gewijzigd op 16 November 2020 06:28
Ahold hoofdkantoor in Zaandam. beeld ANP
Ahold hoofdkantoor in Zaandam. beeld ANP

In de Code Eerlijke Handelspraktijken staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijzen niet met terugwerkende kracht kunnen worden aangepast. Dat moet voorkomen dat supermarkten hun macht misbruiken om leveranciers te dwingen hun prijzen te verlagen.

Bij de NLFI komen echter meerdere signalen binnen dat Ahold Delhaize zich niet aan eerdere prijsafspraken zou houden. De federatie wil dat de stuurgroep de klacht nu onderzoekt.

Ahold Delhaize geeft in een reactie aan de gedragscode te onderschrijven. Van een eenzijdige wijziging van afspraken is volgens het supermarktconcern geen sprake. Het bedrijf voert individuele gesprekken met leveranciers om tot overeenstemming te komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer