Sancties na schokkende e-mails
De sociale dienst in Amsterdam treedt hard op tegen medewerkers die elkaar e-mailtjes sturen die niet voor zakelijk gebruik zijn bedoeld.
Volgende week moeten 43 medewerkers zich verantwoorden voor door hen verzonden en ontvangen e-mails, aldus de sociale dienst maandag. Het gaat om e-mails met grappig bedoelde teksten tot berichten met porno of, in een enkel geval, uiterst obscene en schokkende foto’s en filmpjes.
„In een aantal gevallen is ook een morele en maatschappelijke grens overschreden”, aldus directeur M. Masthoff. Volgens hem gaat er tevens productietijd verloren, waardoor cliënten van de dienst en collega’s worden gedupeerd. Ook vergroot het misbruik de kans op de verspreiding van computervirussen.
Na de verantwoordingsgesprekken neemt de directie een besluit over te nemen disciplinaire maatregelen. Dat zal variëren van een waarschuwing tot ontslag.
Buiten de 43 medewerkers die op het matje worden geroepen, hebben 10 mensen een waarschuwingsbrief gekregen. „Zij hebben uitsluitend materiaal ontvangen, waarvan het niet de bedoeling was dat ze dat kregen”, aldus een woordvoerder. Zij hadden aan de betreffende collega moeten melden dat zij daar niet van gediend waren.
Vijf tot zes mensen vallen volgens de sociale dienst in de zwaarste categorie. „Zij hebben uiterst schokkend materiaal verstuurd”, aldus de zegsman. „Dan moet je denken aan foto’s van zwaar verminkte lijken met grappige teksten erbij.” Deze mensen hangt mogelijk ontslag boven het hoofd.
De uitkeringsinstantie gaat voortaan nog strenger controleren op misbruik van e-mail. „Ik zal deze lijn consequent handhaven, waar nodig met de inzet van rechtspositionele instrumenten”, aldus Masthoff. Bijvoorbeeld een foto versturen van een als Bin Laden vermomde president Bush mag niet, verklaarde de woordvoerder. Medewerkers mogen wel surfen op niet-zakelijke en onomstreden websites, zolang dit in de pauze of na werktijd gebeurt.
Het misbruik kwam enige tijd geleden aan het licht bij een medewerker die verkeerd gebruikmaakte van e-mail. Voor de directie was dat toen aanleiding om een groter onderzoek te doen over een bepaalde periode naar het misbruik van e-mail bij mogelijk betrokken medewerkers. Hieruit kwamen een groot aantal schuldigen naar voren.