Economie

Van Geel wil diesel rijden duurder maken

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) wil diesel rijden duurder maken zolang dat soort wagens nog teveel viezigheid als kooldioxide, fijn stof en stikstofdioxiden uitstoten. Hij werkt samen met staatssecretaris Wijn van Financiën aan plannen voor een hogere dieselaccijns. Eind mei of begin juni wordt daarover meer bekend, als Van Geels nota verkeersemissies uitkomt.

ANP
16 April 2004 23:26Gewijzigd op 14 November 2020 01:08

Volgens de CDA–bewindsman zou de vervuiler al aan de pomp moeten betalen. Dat is nu niet het geval. Diesel is 40 eurocent goedkoper dan benzine, terwijl benzine schoner is en per liter minder CO2 bevat. Dat moet anders, stelde Van Geel donderdag op het congres „Gezond Verkeer".

Hij heeft naar zijn zeggen niets tegen dieselauto’s, maar ze moeten wel zo snel mogelijk even schoon worden als benzineauto’s. „Zolang dat niet het geval is, wil ik niet dat het aandeel dieselauto’s in het Nederlandse wagenpark toeneemt."

Volgens een woordvoerder van VROM worden steeds meer diesels verkocht. In 2003 reed 5 procent van het bestaande wagenpark LPG, 14 procent diesel en 81 procent benzine. Van de nieuwverkochte wagens reed echter al 22 procent diesel, naast 76 procent benzine en 2 procent LPG.

Fiscaal stimuleren van schone dieselauto’s is een middel dat Van Geel wel wil, maar dat mag nu nog niet mag binnen de Europese Unie. Daarvoor zijn eerst scherpere emissienormen voor personenwagens nodig, betoogde hij.

Het vrachtvervoer wordt hierdoor getroffen, aldus Transport en Logistiek Nederland. De brancheorganistaie wijst het idee dan ook af, tenzij de bewindsman met ideeën komt om een onderscheid te maken tussen personenauto’s die op diesel rijden en vrachtwagens.

Het congres in Utrecht was georganiseerd door een groep milieuorganisaties zoals Stichting Natuur en Milieu en verder het Astma Fonds. Van Geel erkende dat luchtvervuiling ’funest’ is voor mensen met luchtwegaandoeningen. Jaarlijks moeten zevevnhonderd mensen die daaraan lijden, met spoed naar het ziekenhuis en sterven 5000 mensen voortijdig door de slechte lucht die ze inademen. „Mobiliteit is fun, maar die fun heeft dus wel een vieze bijsmaak", aldus de bewindsman.

Volgens hem kunnen gemeenten zelf alvast maatregelen nemen om nieuwe knelpunten te voorkomen. Zo zouden er geen nieuwe woningen of scholen dicht bij de vangrail moeten worden gebouwd. Volgens Van Geel is het wonen in de buurt van een drukke snelweg ongeveer even ongezond als het meeroken van zeventien sigaretten per dag.

Verder zouden gemeenten, net als Amsterdam in de grachtengordel doet, alleen vrachtwagens in het centrum moeten toelaten die voldoen aan de strenge Euro–3–normen. Ze zouden ook alleen schone taxi’s kunnen toestaan. Stadsbussen kunnen ook schoner.

De organisatoren van het congres riepen van hun kant het kabinet op tot een nationaal gezondheidsplan, waarin doelen voor de komende tien jaar staan en de wijze waarop die moeten worden bereikt. Vooral jonge kinderen en mensen met aandoeningen aan hun luchtwegen en hart zijn kwetsbaar voor luchtverontreiniging. Epidemioloog Brunnekreeft van de universiteit Utrecht, die repte over 4500 voortijdige sterfgevallen, schatte de maatschappelijke kosten van uitlaatgassen op zeker 5 miljard euro per jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer