Buitenland

Wereldwijde actie tegen verkeersdoden

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaat wereldwijd campagne voeren om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Als er niets gebeurt, verdubbelt het aantal verkeersdoden tot 2,3 miljoen in 2020 en zijn verkeersongevallen wereldwijd de op twee na belangrijkste doodsoorzaak.

AP
7 April 2004 10:53Gewijzigd op 14 November 2020 01:07

Op dit ogenblik komen ongeveer 1,2 miljoen mensen per jaar om in het verkeer. Door de verwachte groei van het aantal auto’s loopt dat aantal de komende jaren waarschijnlijk fors op.

Het merendeel van de verkeersdoden valt in arme landen, waar in tegenstelling tot in westerse landen voetgangers veel vaker het slachtoffer zijn. In de Verenigde Staten vielen in 2003 bijvoorbeeld 42.815 verkeersdoden. In 88 procent van de gevallen betrof het chauffeurs of passagiers en in slechts 12 procent voetgangers of mensen op de fiets of motor. In minder welvarende landen ligt die verhouding anders. In Zuidoost-Azië en Afrika valt een groot aantal doden onder bromfietsers, fietsers en voetgangers bij aanrijdingen met auto’s. Negentig procent van de verkeersdoden valt in arme landen.

De WHO start woensdag in Parijs een campagne om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Onder de maatregelen die de WHO voorstelt zijn het strenger handhaven van de maximumsnelheid, het fors uitbreiden van het aantal alcoholcontroles, het stimuleren van het gebruik van veiligheidsgordels in arme landen en het verplicht voeren van verlichting overdag.

De lidstaten van de Europese Unie lanceerden dinsdag een eigen campagne. Het aantal verkeersdoden in de EU moet binnen zes jaar worden gehalveerd tot 20.000, zei de Ierse minister van Transport, Seamus Brennan.

Uit onderzoek blijkt dat voetgangers een achtmaal zo grote kans lopen om te overlijden als ze worden aangereden met een snelheid van vijftig kilometer als met een snelheid van dertig kilometer per uur. Veiligheidsgordels reduceren het aantal doden of zwaargewonden bij aanrijdingen met ongeveer 40 procent, het overdag voeren van lichten vermindert de kans op een ongeluk met 10 tot 15 procent. Het controleren van het gezichtsvermogen van weggebruikers kan volgens de WHO ook een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersdoden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer