Gesteggel om tolvrije Westerscheldetunnel
De Tweede Kamer rijdt een Zeeuws burgerinitiatief om de Westerscheldetunnel tolvrij te krijgen in de wielen nu een Kamermeerderheid een PVV-motie voor afschaffing van de tol heeft verworpen.
Dat zegt Mark Perquin uit Nieuwvliet, die het burgerinitiatief op touw heeft gezet. Perquin verzamelt handtekeningen voor een tolvrije tunnel. Wanneer hij er 40.000 heeft, moet de Tweede Kamer zijn pleidooi op de agenda zetten. Begin deze maand kwam PVV-Kamerlid Madlener tijdens een debat over krimp echter met een motie om afschaffing van de tol te onderzoeken.
„Een meerderheid verwierp deze motie, louter en alleen omdat het een motie van de PVV was”, zegt Perquin. Zo is naar zijn mening onbedoeld een tegenbeweging in de Kamer ontstaan tegen zijn initiatief. „De motie is niet op de inhoud beoordeeld en werd verworpen vanuit verkiezingsretoriek. Nu is een burgerinitiatief op een zijspoor gezet. De Kamer dendert als een stoomwals over ons heen.”
Perquin wijst erop dat er bij zowel de VVD als PvdA en CDA in Terneuzen draagvlak is voor zijn Burgerinitiatief Westerscheldetunnel tolvrij. „In de Kamer hebben die partijen alle drie tegen de motie van Madlener gestemd. Het is nu eenmaal bekend dat een deel van de Kamer zonder naar de inhoud te kijken tegen álles stemt waar de PVV mee komt.”
De Terneuzense PvdA-wethouder Liefting steunt het burgerinitiatief. Hij noemt de reactie van de Kamer „opvallend”, omdat vóórdat de PVV de actie in de Kamer ter sprake bracht de andere partijen het initiatief van Perquin „een goed idee vonden.” Liefting: „Toen Madlener de tunnel ter sprake bracht en bepleitte deze gratis te maken omdat dit goed zou zijn voor de krimpregio Zeeuws-Vlaanderen, ontstond een discussie over de motie die eindigde in een afwijzing.”
Liefting spreekt van een richting het burgerinitiatief „respectloze gang van zaken” en „politiek wangedrag” voortvloeiend uit „een protestactie” van de Kamerleden. „Ik neem het ook mijn eigen partij kwalijk dat ze tegen stemde. Alle tegenstemmers (ook SGP en CU waren tegen, JDvS) zouden het goedmaken door hun leden in heel Nederland op te roepen de petitie te tekenen. Dan nemen ze alsnog hun verantwoordelijkheid op de inhoud en geven ze er blijk van dat ze echt willen dat dit burgerinitiatief succesvol wordt afgerond. De tol leeft in Zeeland echt enorm en wordt door zeer velen als oneerlijk ervaren. Er zijn Zeeuwen die 10 procent van hun jaarloon kwijt zijn aan de tunnel, omdat ze er dagelijks voor hun werk twee keer doorheen moeten.”
Directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel liet zich vrijdag kritisch uit over de steun van Terneuzen aan de petitie. Schoenmakers zei dat de nieuwe tunnel bij Sluiskil in de gemeente Terneuzen mede is gefinancierd met de tolopbrengsten van de Westerscheldetunnel en dat er dankzij die Sluiskil- tunnel nu minder verkeers- problemen rond Terneuzen zijn.
Volgens gedeputeerde mobiliteit Van der Maas (SGP) heeft de provincie Zeeland de aandelen van de Westerscheldetunnel overgenomen om de Sluiskiltunnel te kunnen bouwen. „Dat hebben we gedaan op nadrukkelijk verzoek van Terneuzen”, aldus Van der Maas vrijdag in de PZC. In een reactie zegt Liefting dat de coalitie in Terneuzen in het coalitieakkoord heeft opgenomen dat zij zal streven naar een tolvrije Westerscheldetunnel. „Wanneer een burger dan hetzelfde blijkt na te streven met een burgerinitiatief is het niet meer dan logisch dat de gemeente daarop aansluit.”
De teller van het in november vorig jaar gestarte burgerinitiatief staat op ruim 20.000 steunbetuigingen. Tot 1 april kunnen mensen hun digitale handtekening zetten, voor handtekeningen op papier sluit de termijn 15 maart. Perquin wil dat het beheer en de exploitatie van de tunnel naar het Rijk gaan. „De regionale overheid communiceert slecht over de tunnel. Nergens in of bij de tunnel kunnen automobilisten aflezen wanneer deze is afbetaald. De nv die de oeververbinding beheert, heeft te maken met een toename van de kosten, maar maakt tegelijkertijd ook veel winst. De wegen die naar de Westerscheldetunnel leiden, zijn verbreed en gemoderniseerd, de tunnel wordt van een regionale langzamerhand steeds meer een internationale verbinding. Ondertussen zitten we nog steeds met dat toldrempeltje. Maak er gewoon een rijksweg van, dat is voor iedereen beter. Dan betalen we er straks wegenbelasting voor, maar geen tol meer. De regionale overheden zeggen al op voorhand nee en steken hun kop in het zand.”
Een rit door de ruim 6 kilometer lange tunnel kost voor een personenauto 5 euro. De tunnel is de vaste verbinding tussen Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen. Er vaart ook een ferry tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen; daar mogen geen auto’s op.