Klanten winstgevend NS minder tevreden
UTRECHT (ANP). Meer vertragingen, minder klanttevredenheid, maar wel een positief financieel resultaat van 118 miljoen euro. Dat is de balans van 2015 voor de Nederlandse Spoorwegen (NS), blijkt uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag.
NS kreeg afgelopen jaar onder meer te maken met een parlementaire enquête over het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra en met fraude bij een aanbesteding voor regionaal vervoer in Limburg. Die laatste affaire kostte topman Timo Huges de kop. Hij werd in de zomer vervangen door oud-minister Roger van Boxtel.
„Het afgelopen jaar was in meerdere opzichten een jaar van vallen en weer opstaan voor NS”, concludeerde Van Boxtel vrijdag. De lagere klanttevredenheid hangt volgens de topman samen met het grotere aantal vertragingen, dat deels het gevolg is van externe verstoringen. Maar ook overvolle treinen zijn een bron van ergernis, erkende hij.
De NS nam verder maatregelen om de veiligheid op stations en treinen te verbeteren en zag het aantal agressie-incidenten afnemen van 774 naar 642. Op meer stations werden toegangspoortjes in gebruik genomen, het cameratoezicht werd uitgebreid en op twintig stations werden agenten ingezet. Desondanks sprong een aantal mishandelingen in het oog, zoals die van een conductrice in Hoofddorp die ernstig gewond raakte.
In financieel opzicht kijkt de NS tevreden terug op 2015. De winst was weliswaar wat lager dan een jaar eerder (118 miljoen euro tegenover 180 miljoen), maar dat kwam vooral door eenmalige effecten in 2014. De omzet steeg met een vijfde naar 5 miljard euro, onder meer dankzij de nieuwe concessie in Schotland.