Transport klaagt over vertraging aan de grens
DEN HAAG (ANP). Nederland moet ervoor zorgen dat de grenscontroles in Europa voor minder overlast zorgen voor het vrachtvervoer, vinden organisaties uit het transport en de industrie. Brancheverenigingen EVO, TLN en Fenedex roepen het kabinet op om snel met hen in gesprek te gaan.
Diverse landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk en ook Nederland, hebben het toezicht aan de grens aangescherpt in verband met de grote toestroom van vluchtelingen. Vrachtauto’s krijgen hierdoor te maken met grote vertragingen. Dat kost het bedrijfsleven veel geld: het gaat naar schatting om miljoenen euro’s per dag.
In een brief aan het kabinet pleiten de organisaties onder meer voor het instellen van slimme infraroodscans en aparte rijstroken voor vrachtauto’s. Ook willen ze een vrije doorgang voor bedrijven die aantoonbaar zelf voorzorgsmaatregelen nemen. Dat moet de doorstroom van het verkeer bij grensovergangen bevorderen.
Het uiteindelijke doel moet volgens de branche zijn om de controles aan de Europese buitengrenzen zodanig te verbeteren dat het controleren van de binnengrenzen niet meer nodig is. Nederland is momenteel voorzitter van de EU. De organisaties vinden dat Nederland die positie moet gebruiken om orde op zaken te stellen.
Verladersorganisatie EVO en exportvereniging Fenedex starten tevens een hulplijn voor ondernemers die door de controles met vertraging kampen. Bij handels- en productiebedrijven is het vaak niet helemaal helder wat het aangescherpte grenstoezicht voor hen betekent. De situatie is nu per land verschillend en bij vertragingen is het vaak onduidelijk wie voor schade aansprakelijk is.