Economie

„Geen tijd voor nuance”

Een zweeftreinverbinding tussen Groningen en de Randstad is hard nodig. Met een kabinetsbesluit over de Zuiderzeelijn in zicht laat VNO-NCW Noord een krachtig geluid horen voor een betere aansluiting tussen het noorden en het economische hart van ons land. Volgens de werkgeversorganisatie, gisteren voor de jaarvergadering bijeen in Paterswolde, kan een relatief klein land als Nederland zich geen periferie veroorloven.

Van onze redactie economie
1 November 2001 15:02Gewijzigd op 13 November 2020 23:15
LATHEN – Om het noorden te laten ‘opschuiven’ naar de Randstad, opteert ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord ondubbelzinnig voor de aanleg van een zweeftrein als Zuiderzeelijn. Foto: de proefopstelling van de magneetzweefbaan Transrapid in het Duitse
LATHEN – Om het noorden te laten ‘opschuiven’ naar de Randstad, opteert ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord ondubbelzinnig voor de aanleg van een zweeftrein als Zuiderzeelijn. Foto: de proefopstelling van de magneetzweefbaan Transrapid in het Duitse

Dit perspectief dreigt wanneer de ontwikkelingen in Friesland, Groningen en Drenthe achterblijven bij de rest van Nederland. „Er is geen tijd voor nuance. Het noorden heeft recht op een zweeftreinaansluiting", zei voorzitter P. de Jong van VNO-NCW Noord. In zijn optiek is de „gewenste inhaalslag" alleen goed mogelijk wanneer het noorden een „noodzakelijke schaalsprong" kan maken. En daarvoor zou een magneetzweefbaan –hij plaatst het project in dezelfde categorie als de aanleg van de Nieuwe Waterweg, de Afsluitdijk en de deltawerken– het meest geschikt zijn.

Opgewaardeerd
In het regeerakkoord (1998) is afgesproken een snelle verbinding tussen de Randstad en het noorden aan te leggen met het oog op een betere verdeling van de economische activiteiten binnen de nationale context. VNO-NCW Noord hoopt dat het kabinet binnenkort definitief voor de Zuiderzeelijn zal kiezen. Commissaris van de Koningin in Groningen en voorzitter van de Stuurgroep Zuiderzeelijn H. Alders, die met vertraging in Paterswolde arriveerde omdat hij zonder zweeftrein uit Den Haag moest komen, zei gisteren overigens dat het besluit waarschijnlijk pas eind deze maand valt.

Om het noorden te laten ‘opschuiven’ naar de Randstad, opteert VNO-NCW Noord ondubbelzinnig voor de aanleg van een magneetzweefbaan, een van de drie varianten. De Zuiderzeelijn als zweeftrein zou bijdragen aan de gewenste verstedelijking van het landsdeel én aan het bewaren van ruimte en openheid, stelde De Jong. Hij voorziet bovendien veel economische activiteit rond de halteplaatsen.

Het grootste bezwaar tegen een zweeftrein, de astronomisch hoge investering, pareerde de voorzitter van VNO-NCW Noord met het argument dat het tweede alternatief, een opgewaardeerde en eveneens dure Hanzelijn (de aan te leggen spoorverbinding tussen Lelystad, Kampen en Zwolle), te weinig reistijdverkorting oplevert. Uit de zogeheten maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) blijkt dat de verbeterde Hanzelijn „niet scoort", gaf Alders aan. „De investeringen voor een intercity zullen groot zijn, terwijl de effecten klein zijn. Alleen al om die reden zou deze variant moeten afvallen."

Een hogesnelheidslijn, de derde optie, heeft als nadeel het beperkte aantal halteplaatsen, stelde De Jong. Een zweeftrein kan namelijk vaker stoppen, zonder dat dit een bijzondere aanslag betekent op de totale reistijd. Een ander tegenargument, de belasting voor het milieu, deed hij af als „rem op, in plaats van als motor voor ontwikkelingen."

Kansrijk
Bijval kregen de voorstanders van de magneetzweefbaan gisteren ook van het Adviescollege voor de Markt (AMa). Voorzitter C. Baan van het economisch adviesorgaan voor Noord-Nederland presenteerde tijdens de jaarvergadering van VNO-NCW Noord een advies aan het kabinet om tussen Schiphol en Groningen een zweeftreintraject aan te leggen. Op deze manier kan volgens Ama de „relatieve achterstand van het noorden structureel kunnen worden weggewerkt omdat het noorden in potentiële zin als een kansrijk gebied van Nederland wordt gezien."

„Verder uitstel is niet mogelijk", viel VNO-NCW-voorzitter J. Schraven De Jong, Alders en Baan bij. „Als VNO-NCW vragen wij een besluit. Verder uitstel is niet mogelijk. Vóór 2010 moet de schop de grond in."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer