Vliegtuigpassagier vaker recht op compensatie
SCHIPHOL (ANP). Vliegtuigpassagiers hadden vorig jaar vaker recht op compensatie. Er waren 3108 vluchten die niet doorgingen of die zo veel vertraging hadden dat mensen geld konden terugkrijgen. Dat is 2,7 procent meer dan in 2014.
De organisatie EUclaim, die reizigers helpt bij schadeclaims, meldde dat donderdag. Vliegmaatschappijen hoeven niet te betalen als ze niets kunnen doen aan de vertraging of het uitvallen van vluchten, bijvoorbeeld bij slecht weer. In totaal waren er 5823 ‘incidenten’ (geannuleerde vluchten of vluchten met een vertraging van meer dan drie uur) en bij 3108 daarvan konden mensen dus compensatie krijgen.
Het totale aantal incidenten is ook hoger dan in 2014. Die stijging komt vooral door slecht weer in Nederland, zegt EUclaim: „In het voorjaar van 2015 was er sprake van extreme wind, op 25 juli een zomerstorm en in november zware mist.” In zulke gevallen hoeven maatschappijen niets te vergoeden.
Omdat het totaal aantal passagiers stijgt en omdat het aantal incidenten steeg, verwacht EUclaim dat ook het aantal gedupeerde passagiers is toegenomen. Maar concrete cijfers heeft de organisatie niet.
KLM heeft als grootste maatschappij de meeste incidenten. Easyjet heeft de snelste stijging. Als bestemming springt het vliegveld van Rome eruit. In mei was daar een grote brand in een terminal, in juli was het vliegveld korte tijd dicht vanwege een bosbrand in de buurt. Ook in zulke gevallen kunnen passagiers geen vergoeding krijgen.