Buitenland

Gecrashte Airbus A321 modern verkeersvliegtuig

CAIRO. De gecrashte Airbus A321 van de Russische luchtvaartmaatschappij Kogalimavia staat te boek als een modern verkeersvliegtuig.

31 October 2015 10:45Gewijzigd op 15 November 2020 22:59
beeld Twitter
beeld Twitter

Het verkeerstoestel, vanochtend om 6.51 uur opgestegen in de Egyptische kustplaats Sharm-al-Sheik, had 224 inzittenden (217 passagiers, 7 bemanningsleden) aan boord. Het Russische passagierstoestel van vlucht 7K9268 verdween om 7.14 uur (23 minuten na het opstijgen) van de radar.

De piloot maakte op 9000 meter hoogte melding van technische problemen en vroeg toestemming terug te keren en te landen. De Airbus is kort daarop neergestort in het noorden van de Sinaï. Vliegtuigfabrikant Airbus liet vanochtend in een verklaring weten de ontwikkelingen nauwlettend te volgen.

De oorzaak van het neerstorten is een „technisch defect”, aldus piloot Ayman al-Mokadem, die het Egyptische onderzoek naar de ramp leidt. Een aanslag door terreurgroepen in de onrustige Sinaï lijkt uitgesloten. Een toestel op 9000 meter hoogte is niet bereikbaar voor draagbare raketten die vanaf de schouder kunnen worden afgevuurd.

De A321 is gebouwd door de Europese vliegtuigfabrikant Airbus. Het toestel maakte op 11 maart 1993 zijn eerste vlucht. Het toestel (lengte 44,51 meter, spanwijdte 34,10 meter) is de grootste versie in de zogenaamde A320-familie. Airbus maakte vrijdag nog bekend de productie van de verschillende A320’s medio 2019 op te schroeven naar zestig per maand.

De A321 is een sterk verlengde Airbus A320 met twee extra deuren in de romp. Het tweemotorige toestel kan 150 tot 220 passagiers vervoeren, afhankelijk van de inrichting die een maatschappij heeft gekozen. De standaardversie telt zestien stoelen in de business class en 169 in economy class.

A321 is populair bij lijndienst- en chartermaatschappijen in de hele wereld voor korte en middellange afstanden. Het Europese toestel geldt als een directe concurrent van de Boeing 757. De A321 heeft met een bereik van 5400 kilometer echter een kleinere actieradius.

De verkoop van de Airbus A321 is redelijk succesvol, mede dankzij vraag van Aziatische en Amerikaanse maatschappijen. Airbus heeft in totaal 1156 stuk A321’s gebouwd, waarvan er nog 1139 in de lucht zijn. Het toestel kent twee varianten, de A321-100 en de A321-200.

Airbus werkt aan een gemoderniseerde versie van de A321, ook wel bekend als new engine option (neo), met een maximum van 240 stoelen. De eerste A320 NEO maakte eind september vorig jaar zijn eerste vlucht. Airbus heeft eind oktober 4300 vliegtuigen van deze verbeterde A320 verkocht, in verschillende varianten.

De nieuwe motoren in de NEO-variant zijn aanzienlijk zuiniger dan hun voorgangers en gebruiken –volgens Airbus– tot 20 procent minder brandstof. De sterke brandstofreductie is verder te danken aan de toepassing van zogenaamde winglets, opstaande verlengingen van de vliegtuigvleugel. Hierdoor vermindert de luchtwerveling rond de vleugels, waardoor het toestel efficienter vliegt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer