Boskalis schrapt 450 banen
Baggeraar Boskalis schrapt wereldwijd ongeveer 450 banen. Daarvan verdwijnen er circa 200 in Nederland. Dat heeft de onderneming woensdag bekendgemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers.
Een „verdere verscherping” van de organisatie is volgens Boskalis noodzakelijk om de concurrentie aan te kunnen en de marktpositie te behouden of te verbeteren. Het bedrijf neemt een groot pakket maatregelen, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop, die op termijn meer dan 20 miljoen euro per jaar moeten opleveren. Boskalis neemt voor de reorganisatie een eenmalige last in het resultaat over 2004 van 15 tot 20 miljoen euro.
Het bedrijf omschrijft de huidige omstandigheden als lastig. De baggeraar rekent er niet op dat de markt zich voor 2005 herstelt. Bovendien gaat de onderneming ervan uit dat de dollar ten opzichte van de euro voorlopig zwak zal blijven. Op langere termijn zijn de vooruitzichten wel positief, aldus Boskalis.
Afgelopen jaar daalde de nettowinst van het bedrijf van 82,1 miljoen over 2002 naar 70,9 miljoen euro. De omzet liep terug van 1,1 miljard naar 1 miljard euro. R. van Gelder, bestuursvoorzitter van Boskalis, is niet ontevreden over de resultaten. „Ze zijn zoals verwacht.”
Boskalis heeft van de resultaten van het lopende jaar geen hoge verwachtingen. Wat betreft de omzet zal het geen beter jaar worden dan 2003. De marges blijven onder druk staan. Gezien de omstandigheden is het volgens Boskalis niet mogelijk een concrete prognose voor het resultaat over 2004 te doen.
De omzet in Europa was stabiel. Zo bleven de inkomsten in Nederland redelijk op peil, ondanks lastige marktomstandigheden. In Nigeria daarentegen lag de omzet aanzienlijk lager dan in 2002, toen het bedrijf nog aan een grote opdracht werkte. In het Midden-Oosten leed Boskalis onder de oorlog in Irak. Bovendien rondde de baggeraar het werk voor het toeristeneiland voor de kust van Dubai begin 2003 af.
Verder ligt het werk in Singapore nog altijd stil. Het landwinningsproject voor uitbreiding van het woon- en havengebied van de miljoenenstad werd meer dan een jaar geleden opgeschort. Het benodigde zand komt uit Indonesië. Dat land heeft baggerbedrijven beschuldigd van diefstal. Boskalis denkt dat in de tweede helft van dit jaar mogelijk wat beweging in de patstelling komt.