Achterberg maakt werk van veiligheid rond school
ACHTERBERG. Van leerlingen uit de bebouwde kom wordt verwacht dat ze lopend naar school komen. Voor ouders uit het buitengebied die kinderen met de auto brengen geldt een stopverbod voor het schoolhek; er zijn parkeerplaatsen enkele tientallen meters verderop. De reformatorische Willem Teellinckschool in Achterberg maakt werk van een ”verkeersveilige schoolomgeving”.
De verkeerssituatie rond maar liefst 83 procent van de basisscholen in Nederland is onveilig, bleek maandag uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN). De Willem Teellinckschool is een gunstige uitzondering. De Achterbergse school en drie andere scholen in de gemeente Rhenen sloten bijna twee jaar geleden met politie en gemeente het ”Convenant duurzaam verkeersveilige schoolomgeving”.
Directeur H. Koster van de Willem Teellinckschool is ingenomen met de directe betrokkenheid van de gemeente. „Het helpt zeker bij het aankaarten van knelpunten dat de gemeente zichzelf in het convenant een belangrijke rol heeft toebedeeld.”
Veilig verplaatsen
Een doelstelling van de overeenkomst is dat kinderen zich tussen huis en school veilig kunnen verplaatsen. Daarbij staat „het stimuleren van de kinderen om (zelfstandig) met de fiets of te voet naar school te komen” centraal. Het convenant legt dat voor een belangrijk deel bij de ouders neer: „Als je je kind goed en veilig verkeersgedrag wilt leren, kun je daarmee het beste al op heel jonge leeftijd beginnen.”
Ook de veiligheid op breng- en haalmomenten krijgt veel aandacht in het convenant. „De schoolomgeving is dan vaak ook een sociale ontmoetingsplaats voor ouders onderling en voor de kinderen. Voetgangers, fietsers, auto’s en kinderen en volwassen krioelen door elkaar heen in een verkeerspiek die vaak hevig en kortstondig is.”
De omgeving van een school dient herkenbaar en overzichtelijk te zijn, liefst met zo min mogelijk auto’s, aldus het convenant. Daarvoor richt in de gemeente Rhenen ”schoolzones” in: de inrichting en aankleding van de omgeving wordt, onder meer met markeringen en attentieborden, nog meer op de aanwezigheid van de school afgestemd dan al het geval was. Rondom de basisscholen in Elst en de nieuwbouw van een school in Rhenen zijn die zones al ingesteld, aldus een woordvoerder van de gemeente Rhenen.
De Willem Teellinckschool heeft met de ouders afgesproken dat het Ruiterpad, de straat waaraan de school staat, bij het brengen en halen van de kinderen als eenrichtingsweg wordt gebruikt. Officieel is het Ruiterpad echter geen eenrichtingsweg. Met het stopverbod voor de school worden volgens directeur Koster „McDrive-achtige situaties” voorkomen. „Ouders kunnen hun kinderen hierdoor niet met de auto voor de ingang van de school afleveren.”
Strenge regels
Moeder Bertine, die op dochter Sanne staat te wachten, waardeert het dat de school strenge regels hanteert. „Kleine kinderen kunnen immers zomaar de straat op rennen. Als er nu een automobilist tegen het verkeer in rijdt, is dat een buitenstaander die niet van de eenrichtingsregel afweet.” Moeder Marga zegt het nog beter te vinden als het eenrichtingsverkeer officieel wordt ingesteld. „Dan zou de situatie bij de school nog veiliger zijn.”
Met een verkeerswerkgroep van ouders wordt er geregeld gesproken over de verkeerssituatie rond de school. Directeur Koster: „Leden van de werkgroep zijn er ook bij als we met de jongste leerlingen een verkeerswandeling door het dorp maken en met wat oudere leerlingen proeven fietsbeheersing doen. Met de toekomstige schoolverlaters wordt de route gereden die ze op de fiets naar het voortgezet onderwijs zullen afleggen.”
Het digitale schoolbord is voor de school een belangrijk hulpmiddel bij de verkeerseducatie. „Als we het in de klas over een verkeerssituatie hebben, bespreken we dat vaak met behulp van Google Maps. We laten een locatie in het dorp zien en vragen de leerlingen dan: En wat zou jij in dit geval doen?”