Amerikaanse reclameoorlog barst in alle hevigheid los
CNN, Foxnews, MSNBC, en CNBC, maar ook gespecialiseerde zenders als Golf Channel en Fox Sports Network en een zestigtal lokale zenders in zeventien staten in het hele land, hebben donderdag de vier eerste officiële campagnespotjes voor George Bush uitgezonden.
Woedende nabestaanden van slachtoffers, Democratische politici en vakbonden van brandweerlieden uitten hun ongenoegen over het gebruik van beelden van de smeulende puinhopen van het World Trade Center in de televisiespotjes. Een van de korte filmpjes toont hoe brandweerlieden met een brancard bedekt met een Amerikaanse vlag uit de resten van het eens trotse gebouw stappen.
„Bush gebruikt de grootste ramp in de geschiedenis van ons land en in de geschiedenis van de brandweer om sympathie te winnen voor zijn campagne", aldus president Harold Schaitberger van de Internationale Associatie van Brandweerlieden.
Campagneleider Ken Mehlman van Bush verdedigde het gebruik van de beelden. Het optreden van Bush na de aanvallen van 11 september 2001 is volgens hem een belangrijk deel van de presidentiële nalatenschap.
In plaats van de ’normale’ boodschap over wat de huidige president allemaal heeft bereikt, begint de campagne van Bush met het tonen van de „zware tijden" die het land heeft gekend. Ondanks de klappen die de VS te verduren kregen, heeft de president het land „veiliger en sterker" gemaakt, is de achterliggende boodschap die zijn campagneleiders willen verspreiden.
De inzet op de echte verworvenheden van de eerste ambtstermijn van de president is nog niet te ontwaren in de spotjes. Die reppen vooralsnog met geen woord over de belastingverlagingen, de onderwijshervormingen, de ’succesvolle’ oorlogen tegen Irak en Afghanistan.
Ook biedt geen van de spotjes volgens The Washington Post enig inzicht in de plannen die de president heeft voor zijn mogelijk volgende ambtstermijn. Veel verder dan het vaststellen van de noodzaak dat er meer banen moeten worden geschapen en dat de economie op de weg omhoog is, komt het campagneteam nog niet. Grote afwezige in de spotjes is bovendien Bush’ vrijwel zekere Democratische tegenstander John F. Kerry.
De nadruk ligt volgens strategen uit het Republikeinse kamp vooralsnog op het schetsen van een positief beeld van Bush die maandenlang doelwit is geweest van de Democratische kandidaten.
Daarna zullen zeker veel minder fatsoenlijke filmpjes volgen. Aan dergelijke negatieve spotjes werkt het campagneteam koortsachtig. Volgens een door The Washington Post opgevoerde functionaris in het Republikeinse kamp is het slechts een kwestie van weken voordat het geweld losbarst. De filmpjes zijn volgens hem „hard nodig om Kerry een paar puntjes naar beneden te halen".