Jumbo supermarkt opent honderdste afhaalpunt
VEGHEL (ANP). Supermarkt Jumbo opent dinsdag in Zwaagdijk zijn honderdste afhaalpunt, amper tien maanden na de start van de onlinewinkel Jumbo.com. In de tweede helft van 2015 verwacht de super nog meer ‘pick up points’ te openen en wil binnen afzienbare tijd ook met thuisbezorging beginnen. Dit bleek dinsdag bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers van Jumbo.
De supermarktketen heeft de ambitie online flink te groeien. „Wij zijn ervan overtuigd dat de klant van vandaag en morgen zelf wil bepalen waar, wanneer en hoe je boodschappen doet”, zegt topman Frits van Eerd. Jumbo, die de afgelopen vijf jaar uitgroeide tot de tweede supermarktspeler van Nederland door de overname van Super de Boer en C1000, gaat daarmee de concurrentie aan met AH.nl, de online-winkel van Albert Heijn.
De super gaat gestaag verder met een verdere uitbreiding van afhaalpunten voor onlinebestellingen. Financieel directeur Ton van Veen wil geen streefgetallen noemen, maar „de totale investering in e-commerce loopt in de tientallen miljoen euro’s”, wil hij wel kwijt. De meeste afhaalpunten zijn in en bij de winkels zelf te vinden.
De Jumbo Groep kijkt terug op een prima eerste helft van 2015, aldus Van Veen. Hij meldde dat met de ombouw van nog eens 79 winkels de integratie van C1000 binnen Jumbo succesvol werd afgerond. De supermarktketen telt nu 580 winkels. In de tweede helft van 2015 ligt de focus vooral op optimalisatie van de formule en de organisatie.
De consumentenomzet van Jumbo kwam in het eerste halfjaar uit op bijna 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van ruim 26 procent vergeleken met dezelfde periode in 2014, voor een belangrijk deel te danken aan de toename van het aantal winkels.
De financieel directeur verwacht voor het hele jaar 2015 uit te komen op een omzet van 6,5 miljard euro, ofwel een groei van zo’n 30 procent.
Met een autonome groei van 1,2 procent wist Jumbo ook in haar bestaande winkels harder te groeien dan de markt (0,7 procent volgens GfK). „Dat is vooral te danken aan meer klanten en een iets hogere besteding per klant”, zegt Van Veen. „De prijzen zijn niet verhoogd, per saldo eerder iets gedaald.”