’Werklozen ontevreden over CWI’
Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) doet niet echt z’n best voor werklozen. Dat vindt tweederde van de mensen die staan ingeschreven bij het CWI, het voormalige arbeidsbureau.
Dat blijkt uit een onderzoek van Intomart/GfK uitgevoerd in opdracht van het radioprogramma KRO 1opdeMiddag. Het CWI noemt het onderzoek „slordig".
Van de 420 ondervraagde werkzoekenden zegt meer dan 70 procent dat zij bij inschrijving weinig informatie kregen over de diensten van het CWI. Verder ziet 61 procent het CWI als een traag en bureaucratisch instituut. Eenderde heeft het gevoel dat het CWI werklozen niet serieus neemt. De helft van de ondervraagden voelt zich wel serieus behandeld.
Volgens het CWI zijn de conclusies uit het onderzoek in tegenspraak met elkaar. „Tweederde van de ondervraagden vindt dat CWI niet echt z’n best doet, traag is en bureaucratisch. Maar de helft vindt dat CWI ze wel serieus neemt", aldus de organisatie.
„Het lijkt erop dat veel van de ondervraagden de (begrijpelijke) teleurstelling en de bitterheid over hun eigen positie projecteren op CWI." Volgens de organisatie zijn er in 2003 slechts 269 klachten ingediend. „Op 800.000 klanten is dat niet veel", zegt het CWI.