Economie

De Betuwelijn komt er, maar hoe?

De Betuwelijn komt er, maar hoe? Het kabinet is namelijk vooralsnog niet bereid de belangrijkste wens van een krappe kamermeerderheid, een tunnel onder het Pannerdensch kanaal, in te willigen.

20 June 1995 10:35Gewijzigd op 13 November 2020 23:14

Dit is het resultaat van een bijna twaalf uur durend debat over de Betuwelijn, dat gisteren in de Kamer werd gevoerd. Na afloop van het marathondebat lagen er veertien moties op de tafel van minister Jorritsma. Zij wees vele als overbodig af omdat ze het bestaande beleid slechts ondersteunen.

De bewindsvrouw ontraadde ook de inzet van PvdA en D66, een tunnel ónder in plaats van een brug óver het Pannerdensch kanaal bij Zevenaar. Deze variant was naar haar mening uiteindelijk alleen maar slechter voor het milieu en duurder.

Crone (PvdA) en Versnel (D66) hadden het alternatief bedacht. Al voor het debat stond vast dat er niet te tornen viel aan het bedrag van 820 miljoen dat het kabinet voor extra voorzieningen langs het tracé wil uittrekken. Crone en Versnel stelden voor om de dure tunnel (250 miljoen) te financieren door te schrappen in aanpassingen elders langs de route.

Het benodigde bedrag dachten zij te kunnen dekken met de 100 miljoen die het kabinet voor een geluidsarme brug (M-baan) heeft uitgetrokken, met 50 miljoen die is voorzien voor geluidsvoorzieningen en faunapassages in het natuurgebied ten oosten van het kanaal en nog eens 50 miljoen voor natuurcompensatie. Het resterende bedrag zou kunnen worden verkregen door bij de aanleg van een tunnel het gehucht Boerenhoek niet te slopen en door uitstel van de aanleg van de bogen bij Elst (voor de mogelijke noordtak richting Arnhem).

Slechtere oplossing

,Het Pannerdensch kanaal wordt nu tot het mooiste stuk van Nederland verheven, maar het is een heel druk bevaren kanaal. Het probleem zit in het stiltegebied ten oosten van het kanaal, het natuurgebied de Gelderse Poort. U gebruikt geld dat juist bedoeld is om de overlast daar weg te nemen voor een slechtere oplossing”, reageerde Jorritsma.,Boerenhoek zal ook bij de aanleg van een tunnel moeten worden gesloopt”, voegde zij daar aan toe.

De Kamer kon ook over verbeteringen van andere knelpunten het niet met de minister eens worden. De regering wil een omleiding bij de Rotterdamse wijk Pendrecht niet aanleggen en het daardoor vrij te komen geld (80 tot 100 miljoen) elders gebruiken: bij Tiel/Kerk-Avezaath, Schelluinen en ten oosten van Zevenaar. Jorritsma zegde wel een onafhankelijke studie naar dit voorstel toe.

De minister verzette zich ook niet tegen een onderzoek naar de veiligheidssituatie bij het knooppunt Meteren. De Betuwelijn kruist daar met de A15 en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch. Jorritsma weigert zich echter vast te leggen op de eventuele financiële consequenties van dat onderzoek.

Raadselachtig

Raadselachtig was de houding van de VVD gisteren. Woordvoerder Blaauw had de afgelopen dagen samen met zijn collega’s van PvdA en D66 de afgelopen dagen koortsachtig overleg gevoerd over de financiële dekking van hun alternatieven. Blaauw ondertekende gisteren echter de motie van PvdA en D66 voor een tunnel onder het Pannerdensch kanaal niet. Wel zullen, behalve PvdA en D66, ook CDA, SGP, GPV, RPF, GroenLinks en SP de motie steunen.

Woordvoerder Leers van het CDA verweet de coalitie dat zij,de grens tussen compromisvorming en kiezersbedrog” had overschreden. D66 en VVD hebben zich in het verleden sterk tegen de aanleg van de Betuwelijn verzet en tijdens de verkiezingen grote beloften gedaan.,Die beloften zijn niet waargemaakt”, aldus Leers. Hij noemde de alternatieven,goocheltrucs” en verweet de coalitiepartijen dat zij een volgend kabinet met de financiering van,dit gefröbel” opzadelen.

De SGP en het RPF achten de aanleg van de Betuwelijn,onverantwoord”. Zij hekelden vooral het feit dat er over de noordtak en de mogelijkheden van het vervoer over water nog altijd geen duidelijkheid is. Het GPV steunt de kabinetsplannen wel. Schutte:,Wie pas beslissingen wil nemen als hij alles kan overzien, loopt het gevaar aan het voeren van beleid niet toe te komen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer