SABMiller ziet groeiruimte in Latijns-Amerika
LONDEN (ANP). Bierbrouwer SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch, ziet nog flinke ruimte voor groei in Latijns-Amerika. Dat liet het bedrijf maandag weten in een presentatie aan investeerders in Londen.
Volgens Karl Lippert, topman van SABMiller in Latijns-Amerika, wint bier nog altijd aan populariteit in de regio. Het aandeel van het gerstenat in de totale alcoholconsumptie is in vier jaar gestegen van 55 naar 59 procent. Dat ging met name ten koste van goedkope, illegaal gestookte drank.
Met een diverser productaanbod valt in Zuid- en Midden-Amerika nog meer te halen, denkt Lippert. „Ons plan is om voor iedereen een aantrekkelijk biertje te hebben, voor mannen en vrouwen, voor bij een diner met vrienden, voor thuis op de bank of in een dure club.”
Latijns-Amerika is ook voor andere bierbrouwers een belangrijke groeimarkt. Vijf jaar geleden versterkte het Nederlandse Heineken zijn positie in de regio met de overname van de bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa. Wereldwijd marktleider Anheuser-Busch Inbev is deels Braziliaans.