Economie

Consumentenbond: Fabrikant laat consument dure inkt kopen

APELDOORN. Printerfabrikanten adviseren consumenten om inktcartridges te kopen van het printermerk. Haalt iemand het toch in zijn hoofd om huismerkinkt aan te schaffen, dan verschijnt op het scherm een melding over schade of verval van garantie.

Evert Barten
2 May 2015 11:41Gewijzigd op 15 November 2020 18:39
beeld iStock
beeld iStock

Maar die waarschuwingen zijn onterecht, concludeert de Consumentenbond in het nieuwste nummer van de Digitaalgids, dat vrijdag verscheen. Het zijn „trucs” om consumenten bij de veel goedkopere inkt vandaan te houden. De bond heeft zeven fabrikantentrucs op een rij gezet.

1. Software-update

Dit is de meest effectieve truc. Fabrikant Brother paste hem eind 2014 toe op een nieuwe serie printers. De software werd zo aangepast, dat andere inkt niet geaccepteerd werd en de printer niet meer werkte. Maar ontwikkelingen staan niet stil en het is wachten tot huismerkfabrikanten cartridges ontwikkelen die wel geaccepteerd worden.

2. Afschrikmeldingen

Printers van onder meer HP en Canon geven talloze foutmeldingen als de techniek ontdekt dat er geen originele cartridge is geplaatst. „Wanneer u in deze situatie afdrukt, kan de printer beschadigd raken”, is zo’n waarschuwing. „Niets van aantrekken”, aldus de Consumentenbond. „Gewoon wegklikken en verder printen.”

3. Eenkennige cartridge

Fabrikant HP beschermt cartridges door ze door middel van een unieke code alleen beschikbaar te stellen voor één apparaat. Dit om diefstal van inkt tegen te gaan. De oplossing is eenvoudig: in de software deze bescherming uitschakelen.

  1. Houdbaarheidsdatum

Op elk inktpatroon staat een datum. Oudere HP-printers weigeren dienst als deze datum is verstreken, ondanks dat er met de inkt nog niets mis is. Bij nieuwere printermodellen is dat niet meer het geval.

5. Garantie

Samsung meldt bij zijn printers dat „onderhoud en herstellingen als gevolg van het gebruik van andere toners dan die van Samsung niet onder de garantie vallen.” De Consumentenbond is stellig: „Laat u niet van de wijs brengen. U heeft altijd recht op de wettelijke garantie. Tot zes maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat het uw schuld is.”

6. Controlelampje

Bezitters van een Canonprinter zullen het herkennen: een mooi rood lampje dat keurig gaat branden als een juiste cartridge is geplaatst. Zit er een huismerk in, dan begint het lampje vervaarlijk te knipperen en verschijnt een waarschuwing op het scherm van de pc. Door een paar seconden de resetknop met het omgekeerde driehoekje in te drukken, begint het lampje weer te branden.

7. Chip

Via een chip op de cartridge –een klein goudkleurig printplaatje– worden gegevens doorgeven naar de computer. Bijvoorbeeld over het inktniveau. Maar fabrikanten zetten de chip vooral in om klooncartridges geen kans te geven. Leveranciers van huismerkinkt weten de chips echter na te maken, zodat voor de meeste printers alternatieven op de markt zijn die wel geaccepteerd worden.


HP: Geen probleem, zolang het maar legaal is

AMSTELVEEN. Zolang het gebruik van huismerkinkt legaal is, ziet printerfabrikant Hewlett-Packard geen probleem. „Mensen moeten zelf hun soort inkt kunnen kiezen”, aldus woordvoerder Herbert Wormgoor. „Onze cartridges zijn misschien wat duurder, maar je kiest dan wel bewust voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid.”

De Consumentenbond berekende vorig jaar dat het prijsverschil tussen cartridges groot is. Het voordeel bij aankoop van huismerkinkt kan wel oplopen tot 75 procent. Wormgoor beseft dat dit veel is. „Wij kijken echter naar de prijs per geprinte pagina. Onze cartridges zijn door jarenlange ontwikkeling zo zuinig mogelijk gemaakt, waardoor je met een milliliter inkt meer prints kunt maken. Als je dat meerekent, is het prijsverschil een stuk minder groot.”

Verder spelen gemak en gebruiksvriendelijkheid een rol, aldus Wormgoor. „Het is een heel gedoe om patronen bij te vullen. Veel mensen kiezen voor gemak en kopen originele inkt. Overigens vind ik dat beide markten prima naast elkaar kunnen blijven bestaan, zodat de consument een ruime keuze heeft.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer