Buhrmann houdt de moed er in
„Burhmann heeft een positief gevoel”, zei topman F. Koffrie van ’s werelds grootste kantoorartikelenhandelaar donderdag tijdens de presentatie van rode jaarcijfers over 2003. Beleggers moeten het hiermee doen. Aan concrete prognoses over de resultaten voor het lopende jaar waagt Buhrmann zich niet.
Het concern ziet wel licht gloren, vooral in de Verenigde Staten. Daar haalt Buhrmann 68 procent van zijn totale omzet vandaan.
Het aantrekken van de economie in de VS vertaalt zich echter nog niet in meer banen. En daar moet de kantoorartikelenhandelaar het van hebben, want nieuw personeel moet worden uitgerust met pennen, potloden en andere benodigdheden om zijn werk te doen.
Groei van de werkgelegenheid moet er een keer komen, maar of dat in februari of augustus is: „Niemand die het weet”, aldus de bestuursvoorzitter. Dat er in de VS meer kansen liggen, dat staat voor hem vast. „Iedereen praat wel over de risico’s in de VS, maar Europa zou die risico’s graag willen hebben”, merkte hij in dat verband op.
Buhrmann leed vorig jaar een nettoverlies van 132,2 miljoen euro tegen 587,8 miljoen euro in 2002. De netto-omzet zakte met 19,1 procent naar ruim 8 miljard euro.
Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill en exclusief bijzondere baten en lasten werd wel in zwarte cijfers geschreven: 43,3 miljoen euro tegen 129,4 miljoen euro in 2002. Dit cijfer viel tegen, afgezet tegen de gemiddelde verwachting van analisten van 46,8 miljoen euro.
Het jaarresultaat werd gedrukt door de cijfers over het vierde kwartaal, waarin Burhmann een nettoverlies boekte van 205,6 miljoen euro. Dit kwartaalverlies is te wijten aan eenmalige posten. In de laatste drie maanden was ook sprake van een fors omzetverlies met bijna 30 procent naar 1,71 miljard euro. Die daling komt ruwweg voor tweederde voor rekening van de verkoop van dochter Paper Merchanting. De lage dollarkoers had een neerwaarts effect van 7,2 procent.
Buhrmann geeft voor de komende periode prioriteit aan groei van de omzet. Als de markt daar zelf niet voor zorgt, moet het op eigen kracht door het marktaandeel van het concern te vergroten, aldus Koffrie.
Het concern probeert dat al enige tijd door in te zetten op de afzet van kantoorartikelen (94 procent van de omzet) aan middelgrote en kleine bedrijven. De mkb-markt heeft meer potentie dan die van grote ondernemingen en de winstmarges liggen hoger, aldus Koffrie.