Campina blijft grootste merk in supermarkt
Campina blijft het grootste merk in de Nederlandse supermarkten, waar het zuivelconcern vorig jaar een omzet van 300 miljoen euro realiseerde. Dat blijkt uit onderzoek van Information Resources (IRI), dat donderdag is gepubliceerd.
Campina verdrong Friesche Vlag in 2002 al van de eerste plek. Friesche Vlag verdiende vorig jaar 242 miljoen euro in de supermarkten en kwam daarmee op de derde plek terecht. Nummer twee was koffiebrander Douwe Egberts met een omzet van 263 miljoen euro. Het onderzoek is gebaseerd op kassagegevens van bijna alle Nederlandse supermarkten.
Binnen de honderd grootste merken is Unilever hofleverancier met zeventien merken, waaronder Unox, Becel en Bertolli. Deze zeventien merken waren samen goed voor bijna 5 procent van de omzet in de supermarkten.
IRI signaleerde dat topmerken het minder goed doen in de supermarkten. Van de honderd grootste merken zijn er 38 in omzet achteruit gegaan. „Dat heeft te maken met de verslechterde economische omstandigheden, waarbij consumenten meer op de prijzen letten", zei Ronald Laureijsen van IRI donderdag. Het winkelend publiek koos vaker voor huis– of andere goedkopere merken.
Laureijsen verwacht dat de A–merken het dit jaar nog zwaarder krijgen. „Het wordt moeilijk om nog in omzet te groeien. Vooral bij bier, frisdrank en bulkzuivel wordt het lastig om de prijsdaling door extra volume te compenseren."