„Occultisme in Latijns-Amerika wordt feller”
Ruim een kwart van de christenen wereldwijd woont in Latijns-Amerika. Behalve in Colombia is hier een relatief grote vrijheid om het geloof te beleven, schrijft analist Dennis Pastoor in een overzichtsartikel voor de nieuwsdienst World Watch Monitor.
Toch wordt het christelijk leven in Latijns-Amerika moeilijker. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat ook Mexico weer voorkomt op de lijst met vijftig landen waar de meeste christenvervolging plaatsvindt.
Eind vorig jaar meldde het rooms-katholieke persagentschap Fides dat Mexico voor priesters het gevaarlijkste land van Latijns-Amerika is. Tussen 1990 en 2014 werden er 1 kardinaal, 34 priesters, 1 diaken, 3 kloosterlingen, 5 leken en 1 rooms-katholieke journalist om het leven gebracht.
In zijn analyse bespreekt Pastoor, analist van World Watch Monitor, een aantal ‘motoren’ achter de problemen die christenen ondervinden. Een ervan is de georganiseerde misdaad. Criminelen gaan ongestraft hun gang, vooral in Mexico en Colombia.
Ook de herleving van traditionele godsdiensten speelt een belangrijke rol. Deze godsdiensten bestaan uit een mix van heidendom en volks katholicisme. Door de herleving ondervinden inheemse bekeerlingen tot het christendom sociale uitsluiting en geweld. De landen waar de vervolgingen zich afspelen zijn Colombia, Mexico, Guatemala en Bolivia.
De georganiseerde misdaad breidt zich uit van Colombia naar Mexico, signaleert Dennis Pastoor. Hij citeert een weduwe, die vertelt: „Mijn man was als predikant betrokken bij de bevordering van de mensenrechten. Hij werd slachtoffer van criminelen en vermoord.” De vrouw ontvluchtte El Salvador. Samen met Guatemala en Honduras behoort El Salvador tot de drie gewelddadigste landen aan de zuidgrens van Mexico.
Uniek aan de situatie is de rol van het occultisme, aldus Pastoor. De Santa Muertebeweging, die dertig jaar geleden in Mexico ontstond, heeft gewelddadige vormen aangenomen. Leden die burgers ontvoeren of vermoorden doen dit niet alleen om het geld, maar ook om „de satan te dienen.” Pastoor: „Een priester was ontvoerd door criminelen die lid waren van een satanische sekte. Zijn familie moest losgeld betalen, en slaagde erin de som bijeen te brengen. Toen de criminelen het geld kwamen halen, vroeg de vrouw: Maar waar is mijn man? „Aan het begin van de straat”, zeiden ze. Toen ze daar heenging, was haar man daar. Ze vond hem in een plastic zak, dood en verminkt.”
De analist wijst op verhalen van drugsbazen die occulte krachten aanroepen om hun drugstransporten en eigendom te beschermen. Vanuit dit perspectief zien ze biddende christenen als een bedreiging.
„Naar mijn waarneming is het beeld goed geschetst en kan ik instemmen met de analyse van Dennis Pastoor”, reageert J. Haeser van de Spaanse Evangelische Zending desgevraagd. „Vooral dat occulte, vaak verpakt in het roomse, heeft aller aandacht nodig. Ook in Cuba is dat sterk aanwezig en het is vaak meer dan griezelig.”
Christendom in Zuid-Amerika
In Latijns-Amerika wonen 425 miljoen rooms-katholieken, volgens de jongste cijfers van het Amerikaanse Pew Research Center. Historische gegevens laten zien dat in de periode van 1900 tot circa 1960 maar liefst 90 procent van de bevolking tot de Rooms-Katholieke Kerk behoorde.
De laatste decennia is hierin een sterke verschuiving opgetreden. Volgens het onderzoeksbureau behoort tegenwoordig nog een kleine 70 procent tot de Rooms-Katholieke Kerk. In bijna elk land zijn leden overgegaan naar de protestants-evangelicale kerken. Van de Latijns-Amerikanen is 9 procent protestants opgevoed. Intussen geeft 19 procent aan zichzelf als protestants te beschouwen. Meer dan de helft van hen geeft aan rooms-katholiek te zijn gedoopt.
Als redenen voor de overgang van de Rooms-Katholieke Kerk naar een protestantse kerk noemen mensen vaak de grotere aandacht voor een persoonlijke relatie met God.