Supermarkten voeren hevige strijd om de gunst van de klant
AMSTERDAM. Albert Heijn en Jumbo zijn opnieuw verwikkeld in een supermarktoorlog. Beide vechten openlijk om de klant, stellen experts maandag in het AD. Ook andere supers mengen zich in de strijd.
De consument is de lachende derde; de afgelopen week zijn honderden producten in prijs verlaagd, aldus Thijs van der Tuin van www.inprijsverhoogd.nl. De altijd schommelende prijzen worden nu gedomineerd door verlagingen. Zo daalde in enkele maanden tijd de prijs van een pak Venzhagelslag van zo’n 1,75 naar gemiddeld 1,50 euro.
Vooral Jumbo doet er alles aan om de klant duidelijk te maken dat die supermarkt de goedkoopste is. „Jumbo is de frontale aanval begonnen nog vóór de ombouw van de C1000-winkels naar de Jumboformule klaar is,” zegt retailkenner Paul Moers. „Verrassend, maar kennelijk kunnen ze daar twee dingen tegelijk.”
Jumbo vergeleek in paginagrote advertenties zijn prijzen met die van Albert Heijn. Dirk lacht Jumbo uit in een even grote advertentie. „Je bent al snel goedkoper dan Albert Heijn”, schampert Dirk.
Volgens Erik Hemmes van Trade Marketing Services is de verbeten strijd tussen de supers inmiddels een kleine twee weken aan de gang. Dat het om serieus geld gaat is helder: jaarlijks besteden Nederlanders 33 miljard euro aan boodschappen.
Op 20 oktober 2003 initieerde Albert Heijn een prijsverlaging van 1000 producten, wat leidde tot een prijzenoorlog in de Nederlandse supermarktsector. Eind 2013 begon AH voor het laatst een prijzenoorlog. Toen had het bedrijf naar eigen zeggen steeds meer last van het Duitse Lidl.