Bijna twee op de drie docenten getuige van moslimdiscriminatie in de klas
AMSTERDAM. Bijna twee op de drie docenten geeft aan vorig jaar getuige te zijn geweest van incidenten in de klas die zij in verband brengen met moslimdiscriminatie.
Dat bleek dinsdagmorgen uit het rapport van onderzoeksbureau Panteia, dat in opdracht van de Anne Frank Stichting en Forum onderzoek deed naar moslimdiscriminatie in het voortgezet onderwijs.
De Anne Frank Stichting wil met het onderzoek, waaraan 498 docenten meededen, een actueel beeld krijgen van de aard en omvang van moslimdiscriminatie.
Docenten die getuige waren van incidenten die zij in verband brengen met moslimdiscriminatie geven veelal les in het praktijkonderwijs of in het vmbo, in weinig stedelijk gebied (61 procent).
Daders zijn veelal autochtone jongens, slachtoffers zijn meestal Marokkanen of Turken. Aanleiding voor een incident is veelal (media)aandacht voor overlast en crimineel gedrag van moslims.