Supermarktoorlog bezorgt kranten extra miljoenen
De dagbladen hebben ten minste 7 miljoen euro aan extra omzet geboekt door de prijzenslag in de supermarkten. Ze zijn echter vooral blij dat de supermarktketens zijn teruggekeerd bij de krant als advertentiemedium.
Een woordvoerder van de Holdingmaatschappij De Telegraaf becijfert de extra omzet in de verschillende dagbladen op enkele miljoenen euro’s. „Het stemt ons tot vreugde", zei de woordvoerder woensdag. „Enkele supermarktketens hadden de krant verlaten. Ze zijn weer terug. Kennelijk werken krantenadvertenties wel."
Het is volgens De Telegraaf moeilijk om in te schatten hoe groot de extra omzet is. „We hebben duizenden advertentiepagina’s op jaarbasis. Het aantal extra pagina’s van de supermarkten is in dat licht bezien relatief klein. De terugkeer van de kranten maakt voor ons niet het hele jaar goed. We zijn er uiteraard wel erg blij mee."
Bij dagbladuitgever PCM zijn de extra inkomsten minder hoog. Een woordvoerder schat het op ongeveer een half miljoen euro. „We hopen dat de supermarktorganisaties ons ook in tijden van vrede weten te vinden", aldus de zegsman.
De regionale kranten schatten dat er ongeveer 5 miljoen euro aan extra inkomsten binnen is gekomen. Directeur C. Anceaux van NRp Dagbladen, de organisatie die advertenties in regionale bladen verzorgt, denkt dat de extra inkomsten verdwijnen als de prijzenoorlog stopt. „Vanuit de markt hoor ik geluiden dat de prijzenoorlog voorlopig nog wel even aanhoudt."
De advertentiereserveringen nemen volgens Anceaux nog toe. Hij zegt dat alle supermarktbedrijven adverteren. „Vorig jaar is er ophef geweest over Albert Heijn, dat stopte met advertenties in dagbladen. Een halfjaar later zijn ze toch weer in de dagbladen gaan adverteren."
Volgens Anceaux zijn er best veel supermarktbedrijven die de krant gebruiken. „De ketens Aldi en Lidl gebruiken uitsluitend de kranten al een hele tijd als medium."
Volgens directeur P. van Niekerk van de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame heeft de krant geen geld van de televisiebestedingen ingepikt. „De bestedingen van supermarktketens zijn nog nooit zo hoog geweest als in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De veronderstelling dat geld voor televisiereclame naar de krant is gegaan, zie ik niet terug in de cijfers."