Nieuwe campagne: „Met vloeken breekt er iets”
VEENENDAAL. Op de nieuwe posters van de Bond tegen vloeken gaat er een glas aan diggelen. Want: „Met vloeken breekt er iets”. Wilfried Verboom, directeur van de bond: „We hebben gekozen voor pakkende foto’s en een heldere tekst.”
Op station Veenendaal-De Klomp werd gisteren de nieuwe campagne gelanceerd.
De campagne bestaat uit vijf verschillende posters met daarop een ruit die breekt. Niet alleen de spreuk ”Met vloeken breekt er iets” is vanaf vandaag op NS-stations te zien, maar ook ”Grof is niet grappig” en ”Voor een vloek bestaat geen firewall”.
Op de posters staan behalve een spreuk ook enkele cijfers uit onderzoek. Zoals het feitje dat 70 procent van de Nederlanders vloeken als hinderlijk ervaart.
Wat breekt er precies bij vloeken?
Verboom: „Door schelden en vloeken kan de relatie met anderen of de relatie met God kapotgaan. Taal doet immers wat met mensen, je kunt er anderen mee beschadigen. De spreuken op de posters zijn bewust multi-interpretabel, je probeert daarmee mensen aan het denken te zetten. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: er breekt iets in je nette woordgebruik.”
U geeft de posters extra inhoud mee door er feiten op te presenteren.
„Als ik over vloeken spreek, dan doe ik dat vanuit mijn Godsbesef. Dat ik Zijn Naam met eerbied wil uitspreken. Het is voor mij een geloofskwestie. Maar Nederland is steeds minder christelijk. Om ook ongelovige mensen te overtuigen, moet je met iets anders komen. Die zou je kunnen bereiken met getallen, om zo te laten zien dat het niet goed is om te vloeken. Je onderbouwt de spreuk extra. Als iets in cijfers is uitgedrukt, vinden Nederlanders het namelijk al snel valide. We krijgen het gevoel dat het klopt. Door de onderzoeken te laten doen, laat je ook zien dat je jezelf als stichting serieus neemt.”
Wat is de aanleiding tot deze nieuwe campagne?
„De enige aanleiding is dat we er weer aan toe waren. In 2010 was de laatste postercampagne op stations met als thema ”Ik? Ik ben tegen vloeken”. De bond bestaat nu al bijna honderd jaar. Al in een campagne in 1920 probeerden we niet alleen christenen, maar ook niet-christenen aan te spreken. We blijven proberen op een frisse manier onze boodschap door te vertalen naar de maatschappij.”
Dat die frisse manier gewaardeerd wordt, bleek onlangs toen Bond tegen vloeken met de poster genomineerd was voor de NRC Charity Award. „We kregen twee pagina’s in de seculiere pers. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch gaf aan heel sympathiek tegenover de bond te staan. Als je als christen een helder en duidelijk geluid laat horen, dan bereik je echt wat.”
Wat gaat u in 2017 doen?
„We zijn nu al aan het nadenken over hoe we het 100-jarig bestaan kunnen vieren. Om een tipje van de sluier op te lichten: het zou best eens kunnen dat oude posters in retrostijl terug komen. Op die manier laten we zien dat we al sinds 1917 vechten tegen vloeken. Toen was vloeken al erg, maar het is nog steeds nodig om ertegen te vechten.”