Binnenland

Lang wachten om te kunnen oversteken

VEENENDAAL. Driemaal per week bezorgt ze er het Reformatorisch Dagblad op het laatste adres van haar krantenwijk. Ilse Biemond (14) vindt de Klompersteeg bij Veenendaal maar een onveilige weg. „Twee smalle rijstroken zijn er voor al het verkeer: vrachtwagens, personenauto’s, fietsers en ook voetgangers. Oversteken is helemaal gevaarlijk.”

Jan Kas
8 November 2014 08:09Gewijzigd op 15 November 2020 14:12
Ilse Biemond (14) uit Veenendaal wacht op de Heiveldweg in Veenendaal totdat ze de onveilige Klompersteeg kan oversteken om het RD te bezorgen. „Tot 2019 blijf ik op de N418 op mijn hoede.”  beeld Niek Stam
Ilse Biemond (14) uit Veenendaal wacht op de Heiveldweg in Veenendaal totdat ze de onveilige Klompersteeg kan oversteken om het RD te bezorgen. „Tot 2019 blijf ik op de N418 op mijn hoede.”  beeld Niek Stam

De Klompersteeg (N418) is een kort traject tussen het belangrijkste kruispunt van buurtschap De Klomp (gemeente Ede) en de spoorwegovergang Utrecht-Arnhem bij Fort aan de Buursteeg. Bij het spoor gaat de weg over in de Nieuweweg-Noord richting rijksweg A12.

Drie woningen en een garagebedrijf staan er aan de Klompersteeg, die vooral wordt gebruikt door (doorgaand) verkeer van en naar enerzijds Ede, Ederveen, Renswoude en Scherpenzeel en anderzijds Rhenen en de wijk Veenendaal-West.

De maximumsnelheid is er 80 km per uur. „Een limiet van 60 zou beter zijn, net als op de Nieuweweg-Noord”, meent Ilse. „Auto’s en vrachtwagens rijden soms met een behoorlijke vaart langs je heen.”

Er is amper een uitwijkmogelijkheid, schetst Ilse. „Alleen maar een smalle strook gras. Voor je het weet rijd je in de greppel naast de weg. Dat overkomt een automobilist soms. Bij het bezorgen zie ik regelmatig onveilige situaties. Bijvoorbeeld als een vrachtwagen op de smalle weg een fietser inhaalt en er tegemoetkomend verkeer nadert. Als er bij de garage auto’s worden afgeleverd, blokkeert de transportwagen een rijstrook tijdelijk helemaal.”

Oversteken valt niet mee. „Regelmatig moet ik wachten totdat de spoorwegovergang dichtgaat en er van één kant even geen auto’s komen. Dat is dan het enige veilige moment.”

Als Ilse een wagen ziet naderen, vraagt ze zich af: Zal ik er net voorlangs gaan? „Vaak wordt er 70 of 80 gereden, dan kan ik beter nog even wachten. Af en toe denk ik ook nadat ik tussen twee auto’s door overstak: Oeps, dat ging maar net.”

Ilse, leerling van gymnasium 4 van het Ichthus College in Veenendaal, heeft nu ruim een jaar de krantenwijk van 25 adressen in het buitengebied van Veenendaal, samen met haar broer Bouke. „Intussen heb ik wel ongeveer doorgekregen hoe het werkt en wanneer ik veilig kan oversteken. Maar het blijft zaak om ogen en oren goed open te houden.” Soms schrikt Ilse van een vrachtwagen die ineens naast haar rijdt of van een auto die achter haar moet afremmen voor een tegenligger. „Automobilisten blijven ook achter me rijden als ze twijfelen of ze me nog kunnen inhalen voordat er een tegenligger is.”

In de toekomst wordt de Klompersteeg veiliger voor fietsers. Omdat er meer treinen over het spoor gaan rijden worden er twee tunnels aangelegd: één voor fietsers en voetgangers bij de Nieuweweg-Noord –die wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer– en één voor auto’s en vrachtwagens richting De Klomp bij bedrijventerrein De Batterijen.

De Klompersteeg richting Fort aan de Buursteeg wordt dan een 60 kilometerweg met fietssuggestiestroken. De tunnels zijn waarschijnlijk in 2019 gereed. Ilse: „Tot die tijd blijf ik op de N418 op mijn hoede.”


serie 
Onveilige N-wegen

Dit is het derde deel van een serie 
over onveilige provinciale wegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer