Rijk wil 334 miljoen steken in Zuidas
Het kabinet is bereid financieel deel te nemen aan de verdere ontwikkeling van de Zuidas langs de zuidelijke ringweg van Amsterdam.
Minister Dekker (VROM) maakte woensdag bekend dat het Rijk 334 miljoen euro wil steken in het megaproject, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven.
Dit zogenoemde dokmodel vergt een miljardeninvestering, waaraan verder Amsterdam zelf en private partijen bijdragen. Er is nog een gat van 700 miljoen euro. Oud-CDA-minister Brinkman is aangezocht als ’informateur’. Hij moet voor 1 september advies uitbrengen over de wijze waarop de zaak financieel sluitend kan worden gemaakt. Dan pas beslist het kabinet definitief of het in de Zuidas stapt. „Het moet financieel wel kloppen, maar ik ga er niet van uit dat het niet lukt”, stelde minister Dekker.
Het Centraal Planbureau was eerder pessimistisch over de winstgevendheid van het Zuidas-project. Maar ook minister Zalm van Financiën zei er ondanks het ontbrekende geld „moed in te hebben.” Hij zat met collega Peijs van Verkeer en Waterstaat ook aan bij het overleg met een Amsterdamse delegatie onder leiding van burgemeester Cohen.
Cohen en minister Dekker spraken over het project als een impuls voor de Amsterdamse en de Nederlandse economie. Dat er zo veel kantoorruimte leegstaat, is een tijdelijk probleem. Volgens wethouder Stadig gaat die leegstand trouwens niet echt op voor de Zuidas, waar ABN AMRO en ING hun hoofdkantoor hebben. Die banken zouden in het project willen stappen. Cohen: „Je moet door de conjunctuur heenkijken.” Bovendien richt Amsterdam zich op internationale spelers en wil het een markt creëren, aldus de burgemeester, „die er elders in Nederland niet is.”
Het dokmodel voorziet in 1 miljoen vierkante meter kantoren en 9000 tot 10.000 woningen. Die komen op een tunnelcomplex van 1,2 kilometer lang en 250 meter breed, waardoor sporen zoals die voor de hsl-flitstrein naar Parijs, maar ook de Noord/Zuidmetrolijn en wegen worden aangelegd. De kosten van de tunnels lopen op tot 1,5 miljard euro, maar dat geld moet met de uitgifte van grond voor kantoren terugverdiend kunnen worden. VROM rekent er verder op dat er 53.000 banen bijkomen.