Economie

Air France: nog 2 dagen hinder door staking

PARIJS (ANP). Luchtvaartmaatschappij Air France verwacht zijn normale dienstregeling pas vanaf dinsdag geleidelijk te kunnen hervatten, nu de piloten een einde aan hun staking hebben aangekondigd. Dat maakte het Franse zusterbedrijf van KLM zondag bekend.

29 September 2014 07:00Gewijzigd op 15 November 2020 13:13
Beeld AFP
Beeld AFP

Zondag en maandag zal volgens Air France nog altijd een groot deel van de vluchten uitvallen. Dat komt doordat vliegtuigen die gedurende meerdere dagen aan de grond hebben gestaan, eerst moeten worden nagekeken voordat ze weer de lucht in mogen. De staking heeft 2 weken geduurd. De Franse overheid had de druk op de stakende vliegeniers dit weekeinde flink opgevoerd.

Dat de piloten weer aan het werk gaan, wil niet zeggen dat het conflict met de directie uit de wereld is. De belangrijkste pilotenvakbond SNPL liet weten „zijn verantwoordelijkheid te nemen”, ondanks de mislukking van een nieuwe nachtelijke onderhandelingsronde. „Het is onze plicht om te weten wanneer een staking moet ophouden, als wij weten dat er geen vooruitgang meer zal zijn”, aldus de bond.

Air France liet weten te betreuren dat het niet gelukt is de vakbonden mee te krijgen, ondanks de „zeer langdurige onderhandelingen” die tot diep in de nacht van zaterdag op zondag hebben geduurd. De staking is volgens het bedrijf kostbaar en schadelijk geweest, en heeft bovendien veel te lang geduurd. De kosten lopen in de honderden miljoenen euro’s.

De piloten verzetten zich tegen de oprichting van een nieuwe Europese tak van prijsvechter Transavia. Toen Air France-KLM dat plan onder druk van de bonden van tafel haalde, richtten zij hun pijlen op het voorstel om dan Transavia Frankrijk sneller uit te breiden dan eerder was afgesproken. Zij vrezen dat de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden zullen lijden onder de toenemende focus op lage kosten.

Inzet van de onderhandelingen was voor de bonden een eensluidend contract voor piloten van zowel Air France als Transavia. Zover wil de Franse zustermaatschappij van KLM evenwel niet gaan. Het wil marktaandeel terugwinnen door zwaarder in te zetten op goedkopere vakantievluchten, maar dat kan alleen als ook de kosten omlaag gaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer