Binnenland

Commotie na pietenmail HEMA-directeur

AMSTERDAM (ANP). Een e-mail van verkoopdirecteur Rob Heesen aan een HEMA-klant over de pietendiscussie leidt tot grote beroering over de rol van Zwarte Piet.

26 August 2014 14:45Gewijzigd op 15 November 2020 12:33

Op sociale media en in de politiek wordt heftig gereageerd op het uitgelekte bericht als zou HEMA Zwarte Piet in de ban hebben gedaan. Op website GeenStijl wordt opgeroepen tot een boycot. PVV-voormannen Geert Wilders en Martin Bosma zetten zich via Twitter af tegen het vermeende pietenstandpunt van het concern. „Een volk dat voor zeurallochtonen zwicht, zal meer dan Zwarte Piet verliezen”, aldus Bosma.

De HEMA-directeur schrijft in de e-mail dat vrijwel geen enkele Zwarte Piet meer op de verpakking te zien zal zijn, zegt het actiecomité Malle Piet, dat het bericht in bezit heeft. Verder zou worden betreurd dat alle artikelen mét afbeelding van Zwarte Piet reeds zouden zijn ingekocht.

HEMA bevestigt dat Heesen „contact heeft gehad met een klant die zich niet heeft voorgedaan als lid van een comité”, waarmee het bedrijf suggereert dat de mail daadwerkelijk bestaat. Het bedrijf wil verder niet ingaan op de inhoud van de e-mail. HEMA zegt dat het ‘officiële standpunt’ is dat voor 5 december alles is ingekocht. „En over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.”

Op Twitter wordt heftig gereageerd door voor- en tegenstanders. Via de hashtags #HEMA en #BoycotHema, die beide trending topics zijn, wordt het concern beurtelings geprezen en bekritiseerd. Ook worden volgers van sociale media opgeroepen op het klantencontactformulier van de HEMA een mening te geven over de pietendiscussie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer