Economie

Dollar en concurrentie drukken omzet Ahold

Ahold heeft in het vierde kwartaal flink minder weten om te zetten. De supermarktketen rapporteerde vrijdag een omzet van 12,7 miljard euro. Dat is een daling van 10,8 procent. Ahold schrijft de daling vooral toe aan de lagere dollar, maar ook de concurrentie in Europa drukte de omzet.

ANP
9 January 2004 18:08Gewijzigd op 14 November 2020 00:52

Niet alleen in Nederland, ook in Spanje boekte het supermarktconcern minder omzet door stevige concurrentie. In Nederland begon dochter Albert Heijn in het laatste kwartaal een prijzenslag. Daardoor moest een andere dochter, Schuitema (C1000), ook haar prijzen verlagen.

In Nederland bleef de omzet van Albert Heijn in het vierde kwartaal gelijk op 1,3 miljard euro. De keten prijsde in oktober veel artikelen af, wat het begin inluidde van de prijzenslag in de branche. Gemeten naar hetzelfde aantal winkels die de keten ook in 2002 bezat, nam de omzet met 0,4 procent af. Over heel 2003 daalde de omzet van Albert Heijn 1,5 procent.

Toch is het concern tevreden over de Nederlandse supermarktketen. Die wist in het laatste kwartaal verloren marktaandeel terug te winnen en daar was het Ahold allemaal om begonnen. Over de eerste negen maanden had het bedrijf een 1,2 procent kleiner aandeel. Door de prijzenslag werd dat verlies over heel 2003 beperkt tot 0,9 procent.

„Wij zien 200.000 klanten per week extra in vergelijking met voor de prijzenslag", zei een woordvoerster van AH. Albert Heijn heeft ongeveer vier miljoen klanten die wekelijks 5,5 miljoen keer aankopen doen.

Schuitema, dat voor ruim 73 procent in het bezit is van Ahold en de formule C1000 uitbaat, draaide na drie goede kwartalen in het laatste kwartaal volgens Ahold beduidend minder.

In Spanje heeft het concern last van een vergelijkbare situatie. Op de Canarische Eilanden besteden de toeristen door de economische malaise minder en op het vasteland proberen ketens klanten te trekken met fikse kortingen.

Ahold draaide in heel Europa 0,4 procent minder winkelomzet. In de VS haalden de winkels wel een beter resultaat. Daar steeg de winkelomzet in dollars gemeten met 0,9 procent. Bij de distributiedochter US Foodservice, waar in februari een grote boekhoudfraude aan het licht kwam, stegen de verkopen met 6 procent tot 4,2 miljard dollar.

Omdat Ahold in euro’s rapporteert, kwam de kwartaalomzet in de Europese munteenheid veel lager uit. De omzet ligt in lijn met wat analisten hadden verwacht. Hun voorspellingen liepen tussen de 12,3 en 12,9 miljard euro. Tijdens een telefonische toelichting toonde bestuursvoorzitter A. Moberg zich tamelijk tevreden over de omzet van het concern.

Over heel 2003 liep de jaaromzet met 10,5 procent terug en kwam uit op 56,1 miljard euro. Als de valuta–effecten geen rol hadden gespeeld zou de omzet in 2003 met 2,7 procent zijn gestegen.

Ahold maakt zijn winstcijfers bekend op 19 april.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer