Koninklijk Huis

Droogendijk: Mode van Máxima voorbeeld voor veel vrouwen

Kleren maken de man. En de vrouw. En zeker ook de Nederlandse koningin. Vorige maand riep een Amerikaanse blad haar uit tot een van de best geklede vrouwen ter wereld.

Corine Boone-Bruggink
14 August 2014 22:22Gewijzigd op 15 November 2020 12:22
Máxima fungeert als stijlicoon.  beeld ANP
Máxima fungeert als stijlicoon. beeld ANP

Geen vrouw in Nederland kan op zo veel bewonderende en kritische blikken rekenen als koningin Máxima. Modeminnaars adoreren haar stijlvolle voorkomen, criticasters misprijzen haar exorbitante garderobe.

Josine Droogendijk, auteur van het recent verschenen boek ”Modekoningin Máxima”, behoort onmiskenbaar tot de eerste categorie. De kersverse auteur legt zich al enkele jaren toe op de ontwikkeling en het bijhouden van de website modekoninginmaxima.nl, die inmiddels is uitgegroeid tot een imposant archief aan modeweetjes over de koningin. Zo herleidt Droogendijk Máxima’s ruime collectie jurken naar de bijbehorende ontwerpers, speurt ze naar informatie over de herkomst en geschiedenis van diademen, horloges en tassen en analyseert ze Máxima’s kunstige kapsels tot in detail. De liefhebbers van dergelijke weetjes kunnen nu ook terecht in haar schrijfdebuut ”Modekoningin Máxima”.

Stijlverandering

Al voordat de auteur in vogelvlucht Máxima’s kledingstijlen door de jaren heen beschrijft, constateert ze in het eerste hoofdstuk dat de koningin een ware stijlverandering heeft ondergaan en een grote inspiratiebron is geworden voor veel modeliefhebbers. Bij de verloving met toenmalig prins Willem-Alexander wees niets er volgens Droogendijk op dat de Argentijnse Máxima ooit Nederlands grootste stijlicoon zou worden en de trend zou zetten met een spijkerjasje, een leren jurk en een jasje van postzakken.

Vervolgens weidt Droogendijk uit over de typen kleding; ze beschrijft Máxima’s dag-, gala-, vrijetijds- en positiekleding. Ook vergelijkt ze de outfits als de koningin kledingstukken vaker draagt om te zien wat eraan is veranderd. Volgens de auteur weet Máxima’s favoriete ontwerper Edouard Vermeulen waarom de koningin haar garderobe graag meerdere malen aanspreekt: „Ze zei onlangs tegen me dat iedereen last heeft van de crisis, dus dat zij daar dan wel rekening mee moet houden.” De Belgische couturier is grotendeels verantwoordelijk voor de stijl van Máxima’s kleding: minimalistisch, tijdloos en elegant.

In het hoofdstuk ”Koninklijke afdankertjes” veronderstelt Droogendijk dat een groot deel van Máxima’s garderobe verdwijnt richting haar familie in Argentinië. Foto’s van Maxima’s moeder in jurken van haar dochter zouden daarvoor onomstotelijk bewijs moeten leveren, maar die zijn in het boek helaas niet terug te vinden.

Pumps

In de resterende hoofdstukken neemt Droogendijk Máxima’s kapsels en haar uitgebreide collectie hoeden, tassen, schoenen en sieraden onder de loep. Voor de schrijfster staat vast dat koningin Máxima in alle facetten een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Droeg de koningin in haar eerste jaren als prinses bijvoorbeeld vooral schoeisel in de stijl van haar schoonmoeder, volgens Droogendijk kon Máxima destijds niet vermoeden dat ze tien jaar later zou rondlopen op pumps met plateauzolen en een hak van 12,7 centimeter.

Voor Droogendijk is het jagen op de modeweetjes haar dagelijkse werk geworden. Omdat diverse media putten uit de schat aan informatie riep ze zichzelf uit tot modejournaliste. Als een journalistiek werk is haar debuut echter niet te kwalificeren. Los van de vele aansprekende voorbeelden en de smaakvolle vormgeving is de inhoud van het boek weinig diepgaand en –vooral– subjectief. Droogendijk beoordeelt Máxima’s kleding hoofdzakelijk op grond van haar eigen voorkeuren en wensen. Door het veelvuldige gebruik van algemeenheden zoals „mooi”, „geweldig” en „prachtig” ontbreekt het in het boek aan deskundige terminologie en vervalt de schrijfster met regelmaat in oppervlakkige beschouwingen, eigen interpretaties en aannames. Zo veronderstelt Droogendijk te weten dat de koningin de dag voor een belangrijk evenement goed let op wat ze eet, „zodat ze die avond zonder buikje op de rode loper kan verschijnen.”

In plaats van een gedegen, objectief werk te leveren, blijft de auteur veelal steken in haar adoratie voor Máxima, die volgens haar niets misstaat en vrijwel onophoudelijk sprankelt en schittert. Op verschillende plekken wordt duidelijk dat de auteur het liefst zelf zou snuffelen in de koninklijke kledingkast.

Vraag

Of het boek in een behoefte zal voorzien, is de vraag. Voor fervente Oranjefans zal het weinig verrassende informatie opleveren, omdat het meeste van Droogendijks verzamelde informatie via internet terug te vinden is. Door de veelheid aan beeldmateriaal staat het boek voor de modeliefhebber garant voor uren kijkplezier. Degene die op zoek is naar minder oppervlakkige beschouwingen over de Oranjes is echter gebaat bij steviger kost.

Modekoningin Máxima, Josine Droogendijk; uitg. BBNC uitgevers bv, Amersfoort, 2014; ISBN 978 90 453 1623 9; 176 blz.; € 19,95.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer