Economie

India blokkeert WTO-deal

GENÈVE (ANP/RTR). Onderhandelaars binnen de Wereldhandelsorganisatie (WTO) zijn er niet in geslaagd hun vorig jaar bereikte vrijhandelsakkoord over de volgende horde te tillen. Bezwaren van India konden niet op tijd worden verholpen, waardoor de deadline voor de ratificatie van het verdrag zonder succes verliep.

1 August 2014 09:37Gewijzigd op 15 November 2020 12:11
Topman Roberto Azevedo (r.) van de WTO. beeld AFP
Topman Roberto Azevedo (r.) van de WTO. beeld AFP

„We zijn er niet in geslaagd de verschillen te overbruggen”, liet de teleurgestelde WTO-topman Roberto Azevêdo na de mislukte onderhandelingen weten. De afronding van het eind vorig jaar met veel pijn en moeite in elkaar getimmerde douaneverdrag, die deze week moest plaatsvinden, werd lang als een hamerstuk beschouwd. Op het laatste moment liep het proces echter spaak op nieuwe eisen van India.

Het verdrag zou zorgen voor betere douaneregelingen en zou internationaal naar schatting zo’n 1000 miljard dollar aan besparingen en 21 miljoen nieuwe banen kunnen opleveren. Het akkoord was bedoeld als een eerste stap op de lange weg naar een meer omvattend vrijhandelsakkoord, waarover de onderhandelingen zich al jaren voortslepen.

De regering van India wilde de goedkeuring voor het verdrag koppelen aan de discussie over maatregelen die landen mogen nemen om hun eigen voedselvoorziening te beschermen. Bij het compromis dat vorig jaar nodig was voor het verdrag kreeg de vorige Indiase regering juist de mogelijkheid om in ieder geval tot eind 2017 door te gaan met het verstrekken van voedselsubsidies.

De onderhandelaars spraken van een zware klap voor de WTO. Nu het opnieuw niet is gelukt een internationaal akkoord te sluiten komt de geloofwaardigheid van de instelling in het geding, vrezen deskundigen. Landen zullen steeds vaker onderling of in regionaal verband verdragen sluiten, die de internationale economie minder winst opleveren.

De Nederlandse verladersorganisatie EVO noemde het mislukken van de deal slecht nieuws voor het internationale bedrijfsleven. De belangenbehartiger benadrukte dat een betere afstemming van overheidsdiensten ervoor kan zorgen dat goederen minder lang stilstaan bij de grens, wat „een enorme winst” kan opleveren voor het bedrijfsleven. „Een container die stilstaat kost bedrijven namelijk 1000 euro per dag”, aldus de organisatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer